Etter å ha sett tittelen til en nyere tråd på Åpent Forum innså jeg hvilken skam det er at forumet har tråder for både jule- og påskeintegraler, men ingen tråd for sommerintegraler. Derfor starter jeg denne - muligens litt sent, men det plager vel ingen. La oss se hvor mange integraler vi kan få unnagjort før skolestart. Jeg slenger ut det første - litt usikker på om det har blitt tatt her en gang før.
[tex]\int \frac {sin x} {1 + sin x} dx[/tex]
Sommerintegral(er)
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Jeg er freidig nok til å kjøre et nytt, muligens gammelt:
[tex]I_2 = \int_0^\infty\frac{\log x}{1+x^2} dx[/tex]
Jeg har ikke løst integralet. Men mener også nedre grense ikke går!mrcreosote skrev:Jeg er freidig nok til å kjøre et nytt, muligens gammelt:
Kan iallfall omskrive det ubestemte integralet slik, mener jeg;
[tex]I_2 = \int\frac{\log x}{1+x^2} dx[/tex]
setter:
x = tan(u )
dx = (1 + tan[sup]2[/sup](u)) du = (1 + x[sup]2[/sup]) du
[tex]I_2=\int \frac{\lg(x)}{1+x^2}\,dx=\int \lg(x)\,du=\int \lg(\tan(u))\,du[/tex]
med riktig (?) grenser og en ny substitusjon tror jeg denne kan manipuleres videre, slik at det bestemte integralet bestemmes.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
[tex]I=\int^{\infty}_0 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x=\int^{\infty}_1 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x+\int^1_0 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x[/tex].
[tex]I_0=\int^1_0 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x.[/tex]
[tex]u= \frac{1}{x}. \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x}=-\frac{1}{x^2}=-u^2[/tex].
[tex]I_0=-\int^1_{\infty} \frac{\log \frac{1}{u} }{u^2(1+\frac{1}{u^2})} \rm{d}u=-\int^{\infty}_1 \frac{\log u}{1+u^2} \rm{d}u[/tex]
[tex]I=\int^{\infty}_1 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x-\int^{\infty}_1 \frac{\log u}{1+u^2} \rm{d}u=0[/tex]
[tex]I_0=\int^1_0 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x.[/tex]
[tex]u= \frac{1}{x}. \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x}=-\frac{1}{x^2}=-u^2[/tex].
[tex]I_0=-\int^1_{\infty} \frac{\log \frac{1}{u} }{u^2(1+\frac{1}{u^2})} \rm{d}u=-\int^{\infty}_1 \frac{\log u}{1+u^2} \rm{d}u[/tex]
[tex]I=\int^{\infty}_1 \frac{\log x}{x^2+1}\rm{d}x-\int^{\infty}_1 \frac{\log u}{1+u^2} \rm{d}u=0[/tex]
-
- Guru
For I_2 er ikke integranden noe mer definert for uendelig enn 0, hvorfor mener dere det ene skaper bry mens det andre ikke gjør det?
Alt i løsninga stemmer, men det mangler litt: Du må vise at I_0, eventuelt integralet fra 1 til uendelig er endelig.
Alt i løsninga stemmer, men det mangler litt: Du må vise at I_0, eventuelt integralet fra 1 til uendelig er endelig.
Jeg antar at det er at siden [tex]\int^{\infty}_a f(x) \rm{d}x[/tex] er definert som [tex]\lim_{b \to \infty} \int^b_a f(x) \rm{d}x[/tex], men [tex]\int^c_0 f(x) \rm{d}x[/tex] ikke er definert på samme måte.
Dessuten, [tex]\lim_{b \to \infty} \frac{\log b}{b^2+1}[/tex] eksisterer, men ikke [tex]\lim_{d \to 0} \frac{\log d}{d^2+1}[/tex].
Dette er imidlertid bare semantikk, det kommer jo fram i konteksten.
[tex]\frac{ \log x}{x^2+1} < 2x^{-\frac{3}{2}} \Leftrightarrow \log x < 2 \sqrt{x}+2x^{-\frac{3}{2}}[/tex]
Vi viser at [tex]\log x < 2\sqrt{x}[/tex]. La [tex]f(x)=2\sqrt{x}-\log x[/tex]. Vi har at [tex]f(1)=2[/tex], og [tex]f^{\prime}(x)=\frac{1}{\sqrt{x}}-\frac{1}{x} \geq 0 \Leftrightarrow \sqrt{x} \geq 1[/tex] som er sant. [tex]f(x)[/tex] stiger altså alltid fra [tex]x=1[/tex], og er dermed alltid positiv for [tex]x\geq 1[/tex].
Siden [tex]\int^{\infty}_1 2x^{-\frac{3}{2}} \rm{d}x=4[/tex], vil [tex]I_{[1,\infty)}[/tex] være mindre enn dette, og dermed konvergere.
Dessuten, [tex]\lim_{b \to \infty} \frac{\log b}{b^2+1}[/tex] eksisterer, men ikke [tex]\lim_{d \to 0} \frac{\log d}{d^2+1}[/tex].
Dette er imidlertid bare semantikk, det kommer jo fram i konteksten.
[tex]\frac{ \log x}{x^2+1} < 2x^{-\frac{3}{2}} \Leftrightarrow \log x < 2 \sqrt{x}+2x^{-\frac{3}{2}}[/tex]
Vi viser at [tex]\log x < 2\sqrt{x}[/tex]. La [tex]f(x)=2\sqrt{x}-\log x[/tex]. Vi har at [tex]f(1)=2[/tex], og [tex]f^{\prime}(x)=\frac{1}{\sqrt{x}}-\frac{1}{x} \geq 0 \Leftrightarrow \sqrt{x} \geq 1[/tex] som er sant. [tex]f(x)[/tex] stiger altså alltid fra [tex]x=1[/tex], og er dermed alltid positiv for [tex]x\geq 1[/tex].
Siden [tex]\int^{\infty}_1 2x^{-\frac{3}{2}} \rm{d}x=4[/tex], vil [tex]I_{[1,\infty)}[/tex] være mindre enn dette, og dermed konvergere.