En fryseboks virker som en varmepumpe med effektfaktoren 3,0. Du setter ei bøtte med 10 liter vann til temperaturen 5grader ned i boksen. Etter en tid er alt vannet frosset, og temperaturen er blitt -18grader.
A) Hvor mye energi har du hentet fra vannet?
4180 J/(Kg*K)*10Kg*(5-0) + 334000J/(Kg*K) *10Kg + 2100 J/(Kg*K) * 10Kg * (0-(-18) = 3,9MJ
men så spør de om hvor mye elektrisk energi har du brukt! Får ikke svaret til å stemme med fasitt? Svaret skal bli 2MJ????
Elektrisk energi? Fryseboks
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Dirichlet
ANYBODY??onkelskrue wrote:En fryseboks virker som en varmepumpe med effektfaktoren 3,0. Du setter ei bøtte med 10 liter vann til temperaturen 5grader ned i boksen. Etter en tid er alt vannet frosset, og temperaturen er blitt -18grader.
A) Hvor mye energi har du hentet fra vannet?
4180 J/(Kg*K)*10Kg*(5-0) + 334000J/(Kg*K) *10Kg + 2100 J/(Kg*K) * 10Kg * (0-(-18) = 3,9MJ
men så spør de om hvor mye elektrisk energi har du brukt! Får ikke svaret til å stemme med fasitt? Svaret skal bli 2MJ????
Med den effektfaktoren burde det jo bli [tex]\frac{3,9 MJ}{3}[/tex] amirite?
Sikker på at første oppgaven og fasiten er riktig?
Sikker på at første oppgaven og fasiten er riktig?
http://projecteuler.net/ | fysmat
Er ikke helt sikker på dette, men jeg fant en artikkel om varmepumper. Varmepumper er jo omvendte frysebokser/kjøleskap. Følger jeg denne artikkelen får jeg:
Setter tilført effekt lik [tex]x[/tex]:
[tex]3,0 = {3,9 MJ + x \over x}[/tex]
[tex]x = {3,9 MJ \over 2} = 1,95 MJ[/tex]
Hvordan er effektfaktor definert i din lærebok?
-
- Dirichlet
Effektfaktor=Levert varmeeffekt / tilført elektrisk effekt.ettam wrote:Er ikke helt sikker på dette, men jeg fant en artikkel om varmepumper. Varmepumper er jo omvendte frysebokser/kjøleskap. Følger jeg denne artikkelen får jeg:
satt opp likningen slik gomme gjør her og fant ut at det var noe som ikke stemmte helt, men det du sier her ser veldig riktig ut.
Kan det være slik effektfaktor regnes ut:
[tex]Effektfaktor= {Uttrekt\,varmeeffekt\, (kjoeles/fryses\,ned)\,\,\,+\,\,\,tilfoert\,elektrisk\,effekt \over tilfoert\,elektrisk\,effekt}[/tex]
Det er i hvert fall slik jeg regnet, se forrige svar.
[tex]Effektfaktor= {Uttrekt\,varmeeffekt\, (kjoeles/fryses\,ned)\,\,\,+\,\,\,tilfoert\,elektrisk\,effekt \over tilfoert\,elektrisk\,effekt}[/tex]
Det er i hvert fall slik jeg regnet, se forrige svar.
Må si meg enig med Gommle. Det er sånn som han sier, man regner effektfaktor. Det er ikke alltid fasiten er riktig.
[EDIT:]Ok, her legger jeg meg helt flat, for ettam har nok rett der tror jeg. Siden 3,9MJ er engergien som her hentet ut fra vannet, og ikke den leverte effekten sånn som jeg tenkte med engang. En god forklaring er å lese linken til ettam.
[EDIT:]Ok, her legger jeg meg helt flat, for ettam har nok rett der tror jeg. Siden 3,9MJ er engergien som her hentet ut fra vannet, og ikke den leverte effekten sånn som jeg tenkte med engang. En god forklaring er å lese linken til ettam.