Oppgave 11.93
Funksjonen f er gitt ved
[tex]f(x)=x^2-2x+5 \: , x<1[/tex]
a) Finn funksjonsuttrykket [tex]\: f^{-1} (x)\:[/tex].
Prøvde;
[tex]f(x)=y[/tex]
[tex]x^2-2x+5=y[/tex]
Løser med hensyn på x ;
[tex]x^2-2x+(5-y)=0[/tex]
[tex]x=\frac{-(-2)+- \sqrt{(-2)^2 - 4 \cdot 1 \cdot (5-y)}}{2 \cdot 1 }[/tex]
[tex]x=\frac{2+- \sqrt{4-20+4y}}{2}[/tex]
[tex]x= \frac{2+- \sqrt{-16+4y}}{2}[/tex]
Det er negativ tall under rotegnet ,hva er feilen?
Funksjoner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er ingen feil her. f[sup]-1[/sup](x) (hvis funksjonen eksisterer) er bare definert for x i verdimengden til f. Hvis du undersøker, vil du se at verdimengden er [4,[symbol:uendelig]], og dermed er radikanden alltid positiv.
Bare sørg for at du nå velger rett fortegn forran rottegnet. Skal det være pluss eller minus?
Bare sørg for at du nå velger rett fortegn forran rottegnet. Skal det være pluss eller minus?
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Det skal være minus siden definisjonsmengden er x mindre enn 1 og mindre enn uendelig.daofeishi wrote:Det er ingen feil her. f[sup]-1[/sup](x) (hvis funksjonen eksisterer) er bare definert for x i verdimengden til f. Hvis du undersøker, vil du se at verdimengden er [4,[symbol:uendelig]], og dermed er radikanden alltid positiv.
Hvis du mener at radikanden skal være positiv så får jeg ;
[tex]x= \frac{2+- \sqrt{4+20 +4y}}{2}[/tex]
[tex]x=\frac{2+- \sqrt{24} \cdot \sqrt{4y}}{2}[/tex]
[tex]x= 1+- \frac{\sqrt{24}}{2} + \sqrt{y}[/tex]
Etter alt å dømme må det være feil i oppgaven, for negativ under rottegnet betyr at x ikke har noen løsning, immaginært tall.(Det kan man finne ut ved å løse andregradslikning uten å sette den lik y). Da vil man se at andregradslikningen gir immaginære tall som svar. Derfor må det være feil i oppgaven.
I fasiten står det dessuten svar som følger;
[tex]f^{-1}(x)=1-\sqrt{x-4}[/tex]
Når jeg da tegner f og [tex]\: f^{-1}[/tex] i koordinatsystemet sammen med linja y=x , ser jeg fort at de to grafene ikke er symmetriske om linja y=x. Derfor er det feil i oppgave.