Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det skal da være delelinje mellom disse to linjene med tall. Vanligvis ville jeg spurt etter hint, men jeg har prøve i morgen og trenger egentlig bare en gjennomgang av hvordan jeg skal løse denne.
Jeg har faktiskt prøvd dette, men jeg gikk meg vill. Jeg er sikker på at jeg kun har oversett noe enkelt, lite, men jeg greide ikke å faktorisere dem. Det er så lenge siden sist. Kan du hjelpe meg litt med faktoriseringen av ihvertfall nevner?
Jeg vandrer litt i mørket, her. Dette er det kapittelet jeg har slitt mest med, ihvertfall denne delen. Mens jeg klarer mange andre kapitler fint, har jeg hatt store problemer med dette.
Hvis du ikke har om polynomdivisjon enda, så er det faktorisering i nevner og teller for å finne ting du kan stryke bort...
Info du fikk...
Nevner:
x = 1
x = -2
Som gir (x-1)(x-(-2) = (x-1)(x+2)
Faktorisering av teller gir: 2(x-1)(x+1), prøv å vis dette selv!
og da er vi igjen på:
[tex]\lim_{x\to 1} \frac{2(x-1)(x+1)}{(x-1)(x+2)} = \lim_{x\to 1} \frac{2(x+1)}{(x+2)} = \frac{2(1+1)}{(1+2)} = \frac{4}{3}[/tex]
Angående TEX så skrive det \frac{teller}{nevner} også frac = fraction = brøk... Samme med kvadratrot (squarerot) \sqrt{hva under kvadratroten}
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Har en annen oppgave som jeg satt fast på, men kom litt lenger med. Får feil svar, da.
[tex]lim x->-2 \frac{x^2-x-6}{x^2-4}[/tex]
jeg har kommet til:
[tex] \frac{(x-3)(x-2)}{(x-2)(x+2)}[/tex]
Stryker da (x-2) i teller og nevner, og når jeg da setter inn -2, får jeg [tex] \frac{-4}{0}[/tex]
Hva gjør jeg feil nå, da? Svaret skal forresten bli [tex] \frac{5}{4}[/tex]