Hvordan deriverer man denne?;
[tex]\frac{1}{2}(1-cos(2x))[/tex]
Derivere
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Har ikke begynt med dette selv, da, men om det kan være til hjelp så er [tex]\cos{2v} = \cos ^2 v - \sin ^2 v[/tex]
Har dette fra De Moivres formel (lært i X-matten):
[tex]\cos{2 \theta} + \sin{2\theta i} = (\cos{\theta} + i \sin{\theta})^2 \\ = \cos^2 \theta + 2\cos\theta\sin\theta i - \sin^2\theta \\ = \underline{\cos^2\theta - \sin^2\theta} + \underline{2\cos\theta\sin\theta i}[/tex]
Altså har vi vist at [tex]\cos{2\theta} = \cos^2\theta - \sin^2\theta[/tex]
Vi har også en regel som sier [tex]\sin^2\theta + \cos^2\theta = 1[/tex]
[tex]1-\cos{2\theta}[/tex] er altså [tex]1-\cos^2\theta + \sin^2\theta[/tex]
Om noe av dette kan hjelpe aner jeg ikke, men dette er første gang jeg ser et sted dette i det hele tatt kan passe inn, så ble jo engasjert.
Har dette fra De Moivres formel (lært i X-matten):
[tex]\cos{2 \theta} + \sin{2\theta i} = (\cos{\theta} + i \sin{\theta})^2 \\ = \cos^2 \theta + 2\cos\theta\sin\theta i - \sin^2\theta \\ = \underline{\cos^2\theta - \sin^2\theta} + \underline{2\cos\theta\sin\theta i}[/tex]
Altså har vi vist at [tex]\cos{2\theta} = \cos^2\theta - \sin^2\theta[/tex]
Vi har også en regel som sier [tex]\sin^2\theta + \cos^2\theta = 1[/tex]
[tex]1-\cos{2\theta}[/tex] er altså [tex]1-\cos^2\theta + \sin^2\theta[/tex]
Om noe av dette kan hjelpe aner jeg ikke, men dette er første gang jeg ser et sted dette i det hele tatt kan passe inn, så ble jo engasjert.

Det du skriver er riktig akihc, det meste du skriver om er imaginære tall, og brukes ikke mye til derivering Realist1.
Kan også bruke [tex]\cos{2v} = \cos ^2 v - \sin ^2 v [/tex]
cos^2v = -2cosvsinv
sin^2v = 2cosvsinv
Dette blir da: -4cosvsinv, ganger med -0.5 og du får det samme svaret 2cosvsinv.
Kan også bruke [tex]\cos{2v} = \cos ^2 v - \sin ^2 v [/tex]
cos^2v = -2cosvsinv
sin^2v = 2cosvsinv
Dette blir da: -4cosvsinv, ganger med -0.5 og du får det samme svaret 2cosvsinv.