Oppgaven er som følger:
I trekant ABC er AB= 6,2cm, BC =3cm og vinkel A=90 grader.
regn ut areal og omkrets av trekanten....
Forstår ikke denne, om A er 90 grader, hvordan skal trekanten se ut??
Hilsen fortvilet jente på 17 år :cry:
Hjelp!!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
hehe, slapp avSusimyr wrote:Oppgaven er som følger:
I trekant ABC er AB= 6,2cm, BC =3cm og vinkel A=90 grader.
regn ut areal og omkrets av trekanten....
Forstår ikke denne, om A er 90 grader, hvordan skal trekanten se ut??
Hilsen fortvilet jente på 17 år

Vinkel A betyr vinkelen mellom linjestykke/vektorene AB og AC.
Hjelper det ?
fiasco
Hmm, er du sikker på at du har skrevet av oppgaven riktig?
EDIT: I trekanten ABC, hvis én vinkel er 90* (her vinkel A) må den motstående sidekanten (her BC) være det vi kaller hypotenus (hypotenus er gresk for å "strekke seg under", underforstått under den rette vinkelen). I en rettvinklet trekant er hypotenusen alltid den lengste av sidene (ifølge vår venn Pythagoras:-)). I eksemplet ditt er hypotenusen BC kortere enn kateten AB - noe som gjør oppgaven både vanskelig og umulig å regne - ikke rart du ikke fikk det til! Er det en trykkfeil i boka di, eller har du skrevet av feil her på forumet?
Hehe, tre svar iløpet av tiden jeg brukte på å skrive kommentaren.
Ser ut til at læreren din har vært litt rask med oppgaven
EDIT: I trekanten ABC, hvis én vinkel er 90* (her vinkel A) må den motstående sidekanten (her BC) være det vi kaller hypotenus (hypotenus er gresk for å "strekke seg under", underforstått under den rette vinkelen). I en rettvinklet trekant er hypotenusen alltid den lengste av sidene (ifølge vår venn Pythagoras:-)). I eksemplet ditt er hypotenusen BC kortere enn kateten AB - noe som gjør oppgaven både vanskelig og umulig å regne - ikke rart du ikke fikk det til! Er det en trykkfeil i boka di, eller har du skrevet av feil her på forumet?
Hehe, tre svar iløpet av tiden jeg brukte på å skrive kommentaren.
Ser ut til at læreren din har vært litt rask med oppgaven

Last edited by Gauteamus on 07/12-2008 16:58, edited 2 times in total.
-
- Riemann
AC står loddrett på AB...
Slik:
l
l
l
l_________

Men hvordan kan BC være 3 når ene kateten er over 3? er det AC som er 3 og ikke BC? Skrevet feil tror jeg..
Slik:
l
l
l
l_________

Men hvordan kan BC være 3 når ene kateten er over 3? er det AC som er 3 og ikke BC? Skrevet feil tror jeg..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Den "feige" måten å finne volumet og omkretsen er å bruke formelen som sikkert står et sted i boka di. Kan du finne noen formel for volum av kjegle i boka?
Hvordan regnet du for å komme frem til de digre tallene?
Hvordan regnet du for å komme frem til de digre tallene?
Last edited by Gauteamus on 07/12-2008 17:02, edited 1 time in total.
Hvorfor skal du finne volum og omkrets når det står finn overflate og volum ?Susimyr wrote:I en kjegle er radius i grunnflate 5,4 cm og høyden er av kjegla 14cm. Finn overflate og volum av kjegla.
Hvordan går jeg frem for å finn volum og omkrets? får bare kjempe høye tall her...
fiasco
Det stemmer det, selvom tallet høres stort ut.
Prøv å se for deg kjeglen med centimeter som mål. Selv om størrelsene ikke er så store blir det plass til mange sukkerbit-terninger (1cm[sup]3[/sup]) inne i kjeglen.
Hvordan tenker du for å finne overflaten?
Prøv å se for deg kjeglen med centimeter som mål. Selv om størrelsene ikke er så store blir det plass til mange sukkerbit-terninger (1cm[sup]3[/sup]) inne i kjeglen.
Hvordan tenker du for å finne overflaten?