Lurer på om det er noen som har reaksjoner på dagens R1 eksamen?
Finnes det en fasit noen plass?
Eksamen i matematikk R1, 04.12.2008 -reaksjoner?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis du har oppgavene, så legg dem inn her (scan eller noe). Da får du nok løsninger etterhvert
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Har dessverre ikke oppgavene, måtte levere dem inn.
Den ene oppgaven bestod av to rette linjer som krysser hverandre i et koordinatsystem. Så var det tegnet inn et rektangel i koordinatsystemet som var avgrenset av de to linjene og x-aksen. Sørsmålet var: Hvor stort kan arealet av rektangelet maks være?
Noen som vet hvordan man regner ut noe sånt?
Den ene oppgaven bestod av to rette linjer som krysser hverandre i et koordinatsystem. Så var det tegnet inn et rektangel i koordinatsystemet som var avgrenset av de to linjene og x-aksen. Sørsmålet var: Hvor stort kan arealet av rektangelet maks være?
Noen som vet hvordan man regner ut noe sånt?
Ja, det vet jeg.
Hvis du lar lengden av rektangelet få sentrum i origo, så vil lengden være
[tex]l = 2 \cdot x[/tex]
dersom de rette linjene er beskrevet av en funksjon y, så vil dette være høyden i rektangelet.
Dermed vil arealet av rektangelet bli
[tex]A(x) = 2xy[/tex]
Deriver og sett den lik 0, så finner du x-verdiene til ekstremalpunktene for arealet, stapper inn disse i A(x) og dermed har du funnet svaret.
Hvis du lar lengden av rektangelet få sentrum i origo, så vil lengden være
[tex]l = 2 \cdot x[/tex]
dersom de rette linjene er beskrevet av en funksjon y, så vil dette være høyden i rektangelet.
Dermed vil arealet av rektangelet bli
[tex]A(x) = 2xy[/tex]
Deriver og sett den lik 0, så finner du x-verdiene til ekstremalpunktene for arealet, stapper inn disse i A(x) og dermed har du funnet svaret.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Er det ikke en trut her inne som har et eksemplar av R1 eksamenen eller? Er nysgjerrig på hvordan den så ut, jeg.
Mulig dette blir litt off-topic, men hvordan er reglene rundt dette? På alle tentamener jeg har hatt på ungdomsskolen har vi måttet levere inn oppgavene selv. Tilsvarende på norskeksamen i tiende klasse. På 3MX- og 3FY-eksamen kunne man dog ta med seg oppgavene. Er det noe system i galskapen her? Hvilke eksamensoppgaver er lov å ta med seg, og hvilke er ikke det?hallo? wrote:Har dessverre ikke oppgavene, måtte levere dem inn.
Jeg tar alltid med meg oppgavene.
Har enda ikke skjedde at noen har stoppet meg.
Har enda ikke skjedde at noen har stoppet meg.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Såvidt jeg har forstått, så får man ikke lov til å ta med seg oppgaver med mindre man sitter tiden ut. Det er selvsagt for å forhindre at man kan sende beskjeder til folk som har eksamen, enten via sms, eller ved å lage røyksignaler med morsekoder utenfor eksamenslokalene.
Jeg sitter alltid tiden ut, og har fått med meg alle eksamener jeg har hatt.
Jeg sitter alltid tiden ut, og har fått med meg alle eksamener jeg har hatt.
Jeg sitter også alltid tiden ut, og har i tillegg ekstra tid. Gikk som siste mann på eksamen i R1 nå forrige uke, og tok med meg eksamensoppgaven. Da de gikk i gjennom papirene ble jeg spurt om hvor oppgaven var, og så måtte jeg levere den inn. De sa at reglene var slik at privatister som vil ha oppgavene kan komme å få dem ut tidligst dagen etterpå. Men tror nok reglene praktiseres ulikt avhengig av hvem som er eksamensvakt! jeg har i alle fall fått med meg noen oppgaver tidligere...
-
- Riemann
Høgskolen min har regler om at hvis man går før tiden skal oppgaven også levers inn... Sitter du hele tiden ut så får du oppgaven med deg...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Dirichlet
Det hadde vi også på eksamen.meCarnival wrote:Høgskolen min har regler om at hvis man går før tiden skal oppgaven også levers inn... Sitter du hele tiden ut så får du oppgaven med deg...
Jeg tør ikke det, jeg. Alltid har lærere sagt;Realist1 wrote:Går alltid med en gang jeg er ferdig. Har bare skjedd 1 gang at jeg ikke gikk først i klassen, og det var på ungdomsskolen da jeg gikk i klasse med en haug med idioter som leverte blankt fordi de var så røykesugne og skulle ut kl 11.
Sitt tiden ut
Sitt tiden ut
Sitt tiden ut
og siden jeg har sett at de noterer tidspunktet ved noen anledninger, så føler jeg at det viser "goodwill" og "at man har gjort så godt man har kunnet" ved å sitte tiden ut. Ja, jeg er en meget paranoid mann.
-
- Riemann
Enig i dette... Tildelt en viss tid. Ferdig før det så sjekker jeg over til jeg blir grønn i ansiktet... Verdt det hvis man finner noen presisjosfeil som er vedig surt å ryke på!MatteNoob wrote:Jeg tør ikke det, jeg. Alltid har lærere sagt;Realist1 wrote:Går alltid med en gang jeg er ferdig. Har bare skjedd 1 gang at jeg ikke gikk først i klassen, og det var på ungdomsskolen da jeg gikk i klasse med en haug med idioter som leverte blankt fordi de var så røykesugne og skulle ut kl 11.
Sitt tiden ut
Sitt tiden ut
Sitt tiden ut
og siden jeg har sett at de noterer tidspunktet ved noen anledninger, så føler jeg at det viser "goodwill" og "at man har gjort så godt man har kunnet" ved å sitte tiden ut. Ja, jeg er en meget paranoid mann.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Hehe, jaja, folk er forskjellige.
Har hatt tre tentamener i år; R1, norsk bokmål og kjemi. Har gått først i klassen på alle tre. I morgen er det X-matte, og jeg blir vel den første til å gå der også.
Lærerne våre oppfordrer selvfølgelig oss også til å sitte så lenge som mulig, men vi (klassen og lærerne) har hatt mange lange diskusjoner om hvordan dette skal påvirke karakter osv. Besvarelsen er jo den samme, uansett om den er levert klokken 2 eller klokken halv 11, så vi har fått kverulert oss til at det ikke spiller noen rolle. Tvert i mot synes jeg nesten det bør dra opp om man faktisk klarer det fort. Blir feil hvis en sinke bruker 5 timer på noe som andre gjør på to timer, så skal det trekke opp for han som sitter 5 timer, selv om det til og med kan være en dårligere besvarelse. Det kan selvfølgelig ikke være slik, for da oppfordrer man jo nærmest til slurvefeil, men å trekke folk ned fordi de arbeider fort, blir jo direkte latterlig. Å belønne noen for å være treige er jo heller ikke helt logisk.
Altså, en besvarelse er en besvarelse, uavhengig av tiden.

Lærerne våre oppfordrer selvfølgelig oss også til å sitte så lenge som mulig, men vi (klassen og lærerne) har hatt mange lange diskusjoner om hvordan dette skal påvirke karakter osv. Besvarelsen er jo den samme, uansett om den er levert klokken 2 eller klokken halv 11, så vi har fått kverulert oss til at det ikke spiller noen rolle. Tvert i mot synes jeg nesten det bør dra opp om man faktisk klarer det fort. Blir feil hvis en sinke bruker 5 timer på noe som andre gjør på to timer, så skal det trekke opp for han som sitter 5 timer, selv om det til og med kan være en dårligere besvarelse. Det kan selvfølgelig ikke være slik, for da oppfordrer man jo nærmest til slurvefeil, men å trekke folk ned fordi de arbeider fort, blir jo direkte latterlig. Å belønne noen for å være treige er jo heller ikke helt logisk.
Altså, en besvarelse er en besvarelse, uavhengig av tiden.