Noen som gidder å rette meg? :)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kenewbie
Cayley
Cayley
Posts: 80
Joined: 02/11-2008 19:53

Ok, jeg vet dette er en smule mye å be om, men jeg prøver meg.

Jeg holder på med et lite selvstudie i matte, og før jeg går opp på 1R-nivå tenkte jeg å sjekke om 1T sitter som det skal.

En snill sjel på dette forumet ga meg lenken nedenfor (.doc fil) til en tentamen.

http://urlzip.org/1T-tentamen

Nå har jeg løst denne, men så var det å vite om svarene mine var riktige da...

Jeg har sjekket de jeg kan med kalkulator og algebra-solvere, men enkelte oppgaver vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få sjekket uten en fasit.

Så, her er svarene mine. Hvis en fantastisk snill sjel gidder å sjekke en eller flere så hadde jeg blitt veldig takknemlig. De som er i bold er de jeg ikke har fått til å sjekke selv, så de er viktigst.

Del 1

1. a : 12 * 3 / 0.1
1. b : B = 2A - 3
1. c : -4

2. a : 4.6 * 10^4
2. b : 0.5
2. c : 0.004 & 4 * 10^-3 & 40 * 10^-4

3. a : x = -2 & y = 3
3. b : 3

4. a : sin C = AB / AC
4. b : Trekk en linje fra C slik at den treffer AB i 90 grader, kall dette punktet for D. Gang sinusen av vinkel A med hypotenus i den nye trekanten ADC for å få lengden på DC. Del DC på 6.2 og ta sin^-1 av svaret for å få vinkelen på B i grader.
Altså, vB = sin^-1(8sin(50)/6.2)

Eller bruk cosinussetningen
8^2 = 7^2 + 6.2^2 - 2 * 7 * 6.2 * cos b
slik at
vB = cos^-1( (7^2 + 6.2^2 -8^2) / 2 * 7 * 6.2 )

5. a : x > -3

6. a : p(a) = (1/4) * (1/5) = (1/60) = p(b) => like sannsynlig.

7. a : 2^11
7.b : 3^9

DEL 2

8. a : 2.86 grader
8. b : 801 CM

9. a: vC = 64 grader, BC = 10,4 M
9. b: AR = 42.9 M^2

10. a : gutt = 11/15 jente = 1/3
10. b. 1 : (kolonner i leserekkefølge) 8 / 2 / 12 / 8
10. b. 2 : 4 / 15
10. c. 1 : 5/6
10. c. 2 : 1/6


11. a. 1 : A + 14
11. a. 2 : 13 / 6A
11. b. 1 : a^2 + 21A + 9
11. b. 2 : (-A + 4) / (A - 2)(A - 1) .. evt (-A + 4) / (A^2 -3A + 2)
11. c. 1 : 2A^2 + 4A -6 .. evt 2(a^2 + 2A -3)
11. c. 2 : (a -3) / (a - 1)


Hvis noen orker å ta en titt så er jeg evig takknemlig.

k
magneam
Cantor
Cantor
Posts: 121
Joined: 17/01-2008 11:31

Litt sent å se igjennom det nå, men jeg kan anbefale deg en god side; http://www.eksamensoppgaver.org/ ,
som er drevet av Mattenoob her på forumet. Den burde være til god hjelp for privatister
kenewbie
Cayley
Cayley
Posts: 80
Joined: 02/11-2008 19:53

Ah se der ja, den var kjekk!

Men det var ingen 1T oppgaver der. Dersom jeg blir sikker på svarene mine så kan jeg jo donere dem til mattenoob hvis han vil ha dem. Jeg har ikke skrevet ned _hvordan_ jeg løste oppgavene, men det hjelper jo å ha svarene uansett.

k
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

kenewbie wrote:Del 1

1. a : 12 * 3 / 0.1
1. b : B = 2A - 3
1. c : -4
Ser rett ut svarene Del 1, oppgave 1.
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

Del 1, 2b : 1,25...

2/2+1/2 = 5/2 = 2,5/2 = 1,25... ikke 0,5
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
kenewbie
Cayley
Cayley
Posts: 80
Joined: 02/11-2008 19:53

meCarnival wrote:Del 1, 2b : 1,25...

2/2+1/2 = 5/2 = 2,5/2 = 1,25... ikke 0,5
hmm.. Du leser 2(1/2) som 2 + (1/2)? Jeg leser det som 2 * (1/2)..

Var du bare litt rask eller er jeg virkelig på villspor hva vanlig notasjon på brøk angår?

Sjekket nettopp min kjære lærebok, og der står det at "det er vanlig å utelate multiplikasjonstegnet".

Forøvrig så er 2/2 + 1/2 = 3/2, ikke 5/2 som du skriver? Du mener sikkert 2 + 1/2 = 4/2 + 1/2 = 5/2 osv..

k
kenewbie
Cayley
Cayley
Posts: 80
Joined: 02/11-2008 19:53

ettam wrote:Ser rett ut svarene Del 1, oppgave 1.
Takker så meget!

k
Post Reply