[symbol:funksjon] (x) = x^3 - 2x^2 - 5x + 6
Finn eventuelle kandidater til min \ maks verdi. Avgjør når [symbol:funksjon] (x) vokser og når [symbol:funksjon] (x) avtar. Finn vendepunkt. Tegn graf.
-------------------------------------------------
Kan noen hjelpe meg med å fortelle hvilke regler jeg skal se på? Hvor skal jeg lete for å få svar for å lære meg det jeg trenger for å løse denne oppgaven? Noen som har en link til en gjennomgang av denne type oppgaver?
Graf. Finn min \ maks verdi. Vendepunkt.
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hva har du gjort så langt, og hva tror du -du må gjøre ?tommber skrev:[symbol:funksjon] (x) = x^3 - 2x^2 - 5x + 6
Finn eventuelle kandidater til min \ maks verdi. Avgjør når [symbol:funksjon] (x) vokser og når [symbol:funksjon] (x) avtar. Finn vendepunkt. Tegn graf.
Kan noen hjelpe meg med å fortelle hvilke regler jeg skal se på? Hvor skal jeg lete for å få svar for å lære meg det jeg trenger for å løse denne oppgaven? Noen som har en link til en gjennomgang av denne type oppgaver?
- Leste ikke nederst.
Har du lest om derivasjon ? Fortegnsskjema ?
Verktøy som du trenger for å løse denne oppgaven:
1. Derivasjon
2. Faktorisering
3. Fortegnsskjema
4. Koordinatsystem
Sist redigert av mathme den 01/10-2008 19:27, redigert 2 ganger totalt.
fiasco
Når kan disse opptre?tommber skrev:[symbol:funksjon] (x) = x^3 - 2x^2 - 5x + 6
Finn eventuelle kandidater til min \ maks verdi.
Hva må du sjekke da? (hint: fortegnslinje til den...)Avgjør når [symbol:funksjon] (x) vokser og når [symbol:funksjon] (x) avtar.
Hva kjennetegner vendepunkter?Finn vendepunkt.
Anvend det du finner ut i oppgavene over.Tegn graf.
Nå har jeg laget fortegnliste og tegnet graf. Ser hvordan den går.
Hvis jeg deriverer funksjonen får jeg: 3x^2-4x-5, men hva jeg skal bruke dette til forstår jeg ikke?
Kan vendepunktet være 2 steder? Jeg tror jeg ser vendepunkt både i punkt -1,8 og 2,-4.
Min maks verdi forstår jeg heller ikke :S Grafen kan jo gå fra minus uendelig til pluss uendelig vel?
Hvis jeg deriverer funksjonen får jeg: 3x^2-4x-5, men hva jeg skal bruke dette til forstår jeg ikke?
Kan vendepunktet være 2 steder? Jeg tror jeg ser vendepunkt både i punkt -1,8 og 2,-4.
Min maks verdi forstår jeg heller ikke :S Grafen kan jo gå fra minus uendelig til pluss uendelig vel?

-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Ja, funksjonen går fra minus til pluss uendelig. Det vi er ute etter her er såkalte lokale ekstremalpunkter, altså punkter der funksjonen snur fra å vokse til å synke, og omvendt. Hva vet du om den deriverte i disse min- og maks-punktene?
Og denne funksjonen har bare ett vendepunkt.
Og denne funksjonen har bare ett vendepunkt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
- Kontakt:
Den deriverte gir deg stigningstallet i et hvert punkt på kurven. Hva kan du si om stigningstallet i et min/maks-punkt?
-
- Euler
- Kontakt:
Ja, og hva er den deriverte da?
-
- Euler
- Kontakt:
Den deriverte gir deg jo stigningstallet til et hvert punkt på grafen. Du er interessert i å finne punktene der stigningstallet er 0. Hva må den deriverte være i de punktene, siden den er lik stigningstallet?
Edit: ser du endra innlegget ... Ja, du er litt på bærtur nå. Det er ikke gitt at x er 0, men at den deriverte er 0. Altså er [tex]3x^2 - 4x - 5 = 0[/tex]. Dette bruker du til å finne x-koordinaten til punktene.
Edit: ser du endra innlegget ... Ja, du er litt på bærtur nå. Det er ikke gitt at x er 0, men at den deriverte er 0. Altså er [tex]3x^2 - 4x - 5 = 0[/tex]. Dette bruker du til å finne x-koordinaten til punktene.