Minste avstand mellom vektorer i rommet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
j1m
Pytagoras
Pytagoras

Noen som kan forklare meg hvordan man finner minste av stand mellom to vektorer i rommet?

er forresten disse vektorene det er snakk om:

r[sub]A[/sub] = [4-2t, -2+2t, -1-0,2t]

r[sub]B[/sub] = [-3+8t, 4+5t, 0+0,8t]

(fant ikke ut om det var mulig å lage piler over r )
Emilga
Riemann
Riemann

Avstand mellom vektorer i rommet? Du mener vel avstand mellom (vindskeive) linjer i rommet? Dette er en typisk skoleoppgave som er grundig beskrevet i læreboken. Prøv den metoden, så skal jeg heller hjelpe deg der du sitter fast.

PS:

Code: Select all

[tex]\vec{r_b}[/tex]
[tex]\vec{r_b}[/tex]
j1m
Pytagoras
Pytagoras

Emomilol wrote:Avstand mellom vektorer i rommet? Du mener vel avstand mellom (vindskeive) linjer i rommet? Dette er en typisk skoleoppgave som er grundig beskrevet i læreboken. Prøv den metoden, så skal jeg heller hjelpe deg der du sitter fast.

PS:

Code: Select all

[tex]\vec{r_b}[/tex]
[tex]\vec{r_b}[/tex]
Ja, var selvsagt linjer i rommet jeg mente (blir til tider satt litt ut av alle disse uttrykkene.) Men det stemmer at linjene er skrevet på vektorform, om ikke annet?

Finner ikke noen beskrivelse av dette i lærerboka. Boka beskriver hvordan man finner avstanden mellom en linje og et punkt, men ikke to linjer. Skal se litt nærmere på denne i kveld, så kommer jeg tilbake hvis jeg ikke får til :)

EDIT: I det jeg trykte OK, fant jeg ut at det tydeligvis er beskrevet litt senere i kapittelet. Da får jeg sikkert til :)
Post Reply