Noen som kan forklare meg hvordan man finner minste av stand mellom to vektorer i rommet?
er forresten disse vektorene det er snakk om:
r[sub]A[/sub] = [4-2t, -2+2t, -1-0,2t]
r[sub]B[/sub] = [-3+8t, 4+5t, 0+0,8t]
(fant ikke ut om det var mulig å lage piler over r )
Minste avstand mellom vektorer i rommet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Avstand mellom vektorer i rommet? Du mener vel avstand mellom (vindskeive) linjer i rommet? Dette er en typisk skoleoppgave som er grundig beskrevet i læreboken. Prøv den metoden, så skal jeg heller hjelpe deg der du sitter fast.
PS: [tex]\vec{r_b}[/tex]
PS:
Code: Select all
[tex]\vec{r_b}[/tex]
Ja, var selvsagt linjer i rommet jeg mente (blir til tider satt litt ut av alle disse uttrykkene.) Men det stemmer at linjene er skrevet på vektorform, om ikke annet?Emomilol wrote:Avstand mellom vektorer i rommet? Du mener vel avstand mellom (vindskeive) linjer i rommet? Dette er en typisk skoleoppgave som er grundig beskrevet i læreboken. Prøv den metoden, så skal jeg heller hjelpe deg der du sitter fast.
PS:[tex]\vec{r_b}[/tex]Code: Select all
[tex]\vec{r_b}[/tex]
Finner ikke noen beskrivelse av dette i lærerboka. Boka beskriver hvordan man finner avstanden mellom en linje og et punkt, men ikke to linjer. Skal se litt nærmere på denne i kveld, så kommer jeg tilbake hvis jeg ikke får til

EDIT: I det jeg trykte OK, fant jeg ut at det tydeligvis er beskrevet litt senere i kapittelet. Da får jeg sikkert til