enda et sannsynlighetstykke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
sanic
Pytagoras
Pytagoras

" I en krukke ligger 2 gule, 3 røde og 4 blå kuler. du trekker tilfeldig en kule fra en krukke uten å legge tilbake. deretter trekker du en kule til.
Hva er sannsynligheten for at du trekker to kuler av samme farge?"
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Du har i alt 9 kuler i krukken. Sannsynligheten for å trekke to gule kuler etter hverandre blir slik:

2 gule av 2 mulige * 0 røde av 3 mulige * 0 blå av 4 mulige / 2 av 9 mulige

[tex]\frac{(2nCr2)\cdot(3nCr0)\cdot(4nCr0)}{9nCr2}[/tex]

Jeg har brukt en hypergeometrisk modell, siden det er uten tilbakelegging.

Gjør dette for hver av de tre fargene, og se om du får det til videre. Jeg har tid til å sjekke i gjennom svaret, men jeg har en baktanke om at det finnes en raskere og enklere måte for¨å løse denne oppgaven. :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Jeg ville løst den slik:

[tex]\frac{2}{9} \cdot \frac{1}{8} + \frac{3}{9} \cdot \frac{2}{8} + \frac{4}{9} \cdot \frac{3}{8}[/tex]

Btw så kan binominalkoeffisient skrives slik:

{n \choose r}

[tex]nCr = {n \choose r}[/tex]

:)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Den måten Dinithion viste, var mye lettere og raskere. Takk for tipset Dinithion! Nå vet jeg i hvertfall hvordan jeg skriver binominalkoeffisienten i tex. :P
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Post Reply