Jeg har en ny oppgave
7.121
En 238/92U-kjerne som ligger i ro, sender ut en alfapartikkel.
a) Skriv reaksjonsformelen.
Ikke noe problem
b)Regn ut hvor mye energi som blir frigjort ved reaksjonen
Ikke noe problem fikk energien til å være 6,867918E-13 som og stemte med fasiten
c) Alfapartikkelen får farten 1,42E^7 m/s. Regn ut den kinetiske energien til alfapartikkelen.
Jeg ganget delta masse med v til alfapartikkelen men fikk et helt annet svar enn i fasiten. I fasiten sto det 6,69E-13
alfastråling
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg tror du vil få bedre og raskere svar på disse oppgavene om du stiller de i et fysikkforum.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Regner med at du ikke trenger å regne relativistisk her:gill wrote: c) Alfapartikkelen får farten 1,42E^7 m/s. Regn ut den kinetiske energien til alfapartikkelen.
Jeg ganget delta masse med v til alfapartikkelen men fikk et helt annet svar enn i fasiten. I fasiten sto det 6,69E-13
[tex]E_k = \frac12 m v^2[/tex]
Jeg har dessverre veldig liten greie på fysikk (2år siden jeg tok 2 fy), men jeg trodde Ek=0,5mv² var en tilnærming for energien når hastigheten var veldig lav, altså hastigheter som vi bruker i praksis, bil, fly, romferger osv, som alle har lav hastighet relativt til c. Når man nærmer seg lysets hastighet, trodde jeg man måtte bruke andre formler.
Men ta dette med en klype salt.
Men ta dette med en klype salt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Jeg har lagt inn spørsmålet på et fysikkforum nå. De er bare veldig treige til å svare.
1,42E7 er jo bare litt over ti ganger så lite som lysets hastighet da så kanskje det er nærme lysets hastighet. Jeg vet uansett ikke hvilkne formeler jeg skal bruke for dette. mc^2 er deen formelen jeg kjenner best fra kjernefysikken
Hvis man regner reletavitisk vil det si å regne med hastigheter like store eller større enn lysets hastighet

1,42E7 er jo bare litt over ti ganger så lite som lysets hastighet da så kanskje det er nærme lysets hastighet. Jeg vet uansett ikke hvilkne formeler jeg skal bruke for dette. mc^2 er deen formelen jeg kjenner best fra kjernefysikken
Hvis man regner reletavitisk vil det si å regne med hastigheter like store eller større enn lysets hastighet

ærbødigst Gill
Når det gjelder når man går bort fra newton og over til einstein har jeg hørt tommelfingerregel på v > 1/10 c. Under dette er gamma så lav at det ikke har noe å si (i de aller fleste tilfeller) og svaret blir det samme som 1/2mv^2.
fysikkforum eller wikipedia(?) vil nok gi einsteins korrigerte formler
som kanskje gir svaret du er ute etter.
fysikkforum eller wikipedia(?) vil nok gi einsteins korrigerte formler
som kanskje gir svaret du er ute etter.
Du må bruke den relativistiske energiformelen for kinetikk:
[tex] E_k = m \gamma c^2 - m c^2 = \frac{m c^2}{\sqrt{1 - v^2/c^2}} - m c^2 [/tex]
Der m= massen til alfapartikelen, c=lysets hastighet, v=partikelhastigheten.
[tex] E_k = m \gamma c^2 - m c^2 = \frac{m c^2}{\sqrt{1 - v^2/c^2}} - m c^2 [/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Se på denne formelen:
Nevneren i den første delen vil bli mindre (nærme seg null) jo større farten blir. Kan du tenke deg hva som skjer med [tex]E_k[/tex] da?groupie wrote:[tex] E_k = \frac{m c^2}{\sqrt{1 - v^2/c^2}} - m c^2 [/tex]