Sannsynlighet - hjelp før heldagsprøve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tronich
Pytagoras
Pytagoras
Sted: Gjøvik

Sliter med to oppgaver der ordet "minst" blir nevnt.. Noen som kan hjelpe meg å løse disse. Står forøvrig fasti nederst, men sliter med fremgangsmåten :/

Oppgave 1

Dersom man foretar en spesiell hofteoperasjon, regner man med at operasjonen gir et vellykket resultat i 80% av tilfellene.

Denne hofteoperasjonen ble foretatt på 30 personer
a) Hva er sannsyneligheten for at minst 20 av operasjonene er vellykkede?
b) Hva er sannsyneligheten for at høyst 5 blir vellykket?
d) Er sannsyneligheten for at alle 30 operasjonene skal bli vellykket større enn 0,2 promille?

Oppgave 2

Av 1000 tilfeldige valgte straffeslag i innebandy ble det scoret 450. Vi regner derfor at den empiriske sannsynligheten for å score er 0,45. I en kamp mellom Jønkjøping og Karlstad ble det tatt fire straffeslag. Hva er sannsyneligheten for at det ble minst to mål av de fire straffeslafene?

Fasit:

Oppgave 1: a) 0,974 b) 1,645x10^-13 d) Ja. 1,24 promille

Oppgave 2: 0,609

:shock: :?: :?:
Markonan
Euclid
Euclid
Sted: Oslo

Ikke les dette. Det er galt! :)

Hvis du kaster en terning, og skal finne sannsynligheten for at du får minst 5 på terningen, finner du sannsynligheten for at du får alt over 5: altså 6, og tar en minus denne sannsynligheten. Hvis X er antall øyne på terningen, så blir altså sannsynligheten for å få minst 5:
[tex]P(X \leq 5) = 1 - P(X = 6) = 1 - \frac{1}{6} = \frac{5}{6} [/tex]

Forstod du prinsippet?
Sist redigert av Markonan den 24/04-2008 00:33, redigert 1 gang totalt.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
tronich
Pytagoras
Pytagoras

Så da er det 5/6 sjangs for 5 eller 6?

Joda, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal sette det i sving på disse oppgavene her..
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Markonan skrev:Hvis du kaster en terning, og skal finne sannsynligheten for at du får minst 5 på terningen, finner du sannsynligheten for at du får alt over 5: altså 6, og tar en minus denne sannsynligheten. Hvis X er antall øyne på terningen, så blir altså sannsynligheten for å få minst 5:

Forstod du prinsippet?
Har ikke du skrevet litt feil? "Minst 5" skrives vel heller som P(X>5). Det skal være en understrek under ulikhetstegnet (vet ikke hvordan man skriver det! :wink: ). Det du har skrevet, er vel sannsynligheten for å få høyst 5. Selve utregningen er riktig dog :wink:

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
tronich
Pytagoras
Pytagoras

Men noen som kan vise utregner på noen av oppgavene, kanskje det går opp et lys :idea:
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Bruk formelen P(minst en)=1-P(ingen). Husk at denne oppgaven skal løses som en binomisk modell.

I a) må du finne sannsynligheten for at over 20 operasjoner blir vellykkede. Deretter må du subtrahere 1 med denne sannsynligheten.

I b) skal du finne sannsynligheten for at høyst 5 operasjoner blir vellykkede. Da må du plusse P(X=0), P(X=1), P(X=2), P(X=3), P(X=4) og P(X=5).

I c) skal du bruke sette 30nCr30 i den binomiske formelen (alle er vellykkede) og regne ut sannsynligheten. Deretter sammenligner du svaret med 0,2 promille.

Håper dette hjalp litt. Resten får du regne ut selv :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
tronich
Pytagoras
Pytagoras

I a) må du finne sannsynligheten for at over 20 operasjoner blir vellykkede. Deretter må du subtrahere 1 med denne sannsynligheten.

Altså:

1-(30C20x0,45^20x0,55^10)?

Hvordan kan det være logisk når det er en regel i boka mi som heter:

Minst 1 = 1 - ingen

Sannsynlighet er virkelig ikke min sterke side :P
ettam
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Genius-Boy skrev:Det skal være en understrek under ulikhetstegnet (vet ikke hvordan man skriver det! :wink: ).
Tenk "engelsk". greater-equal ([tex]\ge[/tex]):

Kode: Velg alt

\ge
Og den "andre": less-equal ([tex]\le[/tex]):

Kode: Velg alt

\le
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Takker for kodene ettam. De er virkelig nyttige å ha når man skriver funksjonsuttrykk ol. med LaTeX. :P
einar
Noether
Noether

Sitter selv fast på en oppgave som likner veldig pp 1 a) her.

10 kvinner har etter grundige undersøkelser fått bekreftet at de har celleforandringer i livmorhalsen.

60% av slike celleforandringer går over av seg selv.

Hva er sansynligheten for at celleforandringene går over for seg selv for minst 8 av kvinnene?

Jeg har glemt alt om sansynlighetsregning nå, og jeg skjønner ikke nok av de svare som er gitt her til å klare dette.

Kom fram til 0,95 ved å ta 1-(sans. for at 9, 10 og ingen blir frisk). Men syntes det virket litt vel høyt.
ettam
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Jeg får et annet svar:

Definerer hendingen:

[tex]X[/tex]: celleforandringene går over av seg selv

[tex]P(X=x)={10 \choose x} \cdot 0,6^x \cdot 0,4^{10-x}[/tex]

[tex]P(X \ge 8) = \sum_{x=8}^{10} {10 \choose x} \cdot 0,6^x \cdot 0,4^{10-x} \approx 0,167[/tex]
einar
Noether
Noether

ettam skrev:Jeg får et annet svar:

Definerer hendingen:

[tex]X[/tex]: celleforandringene går over av seg selv

[tex]P(X=x)={10 \choose x} \cdot 0,6^x \cdot 0,4^{10-x}[/tex]

[tex]P(X \ge 8) = \sum_{x=8}^{10} {10 \choose x} \cdot 0,6^x \cdot 0,4^{10-x} \approx 0,167[/tex]
Ok, jeg går bare 1R (2MX), så jeg forstår ikke hva [symbol:sum] betyr ...
Og er 0,167 sansynligheten for at minst 8 blir frisk av seg selv, eller? Kan det gjøres på en mindre avansert måte?

Takker for svar
Markonan
Euclid
Euclid

Genius-Boy skrev:
Markonan skrev:Hvis du kaster en terning, og skal finne sannsynligheten for at du får minst 5 på terningen, finner du sannsynligheten for at du får alt over 5: altså 6, og tar en minus denne sannsynligheten. Hvis X er antall øyne på terningen, så blir altså sannsynligheten for å få minst 5:

Forstod du prinsippet?
Har ikke du skrevet litt feil? "Minst 5" skrives vel heller som P(X>5). Det skal være en understrek under ulikhetstegnet (vet ikke hvordan man skriver det! :wink: ). Det du har skrevet, er vel sannsynligheten for å få høyst 5. Selve utregningen er riktig dog :wink:

gb
Det har du helt rett i. Det jeg skrev har jo ikke noe hold i virkeligheten. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar