Prosentrekning... HASTER!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
krisol10
Pytagoras
Pytagoras

En bil A har i dag verdien 320 000 kr. Verdien til denne bilen synker 11 % per år. En annen bil B har i dag verdien 380 000 kr, og verdien synker 14 % per år.
a) Finn ved regning når verdien til bil A er halvert.
b) Finn ved regning når bilene A og B har den samme verdien.
zell
Guru
Guru

Slike oppgaver finnes det tusenvis av på forumet. Søk på renters rente e.l., evt. se i boken!

Hint her er vekstfaktor.
ettam
Guru
Guru

Det er vel slik at mange her inne, inkudert meg selv har gått litt lei av å løse oppgaver for andre. Noen av spørsmålstillerne på forumet kan/har vel blitt misforstått, når de legger ut bare oppgaveteksten og ikke noe mer.

Derfor har jeg en oppfordring: Dersom dere plages med en oppgave/"ikke får til noe" som mange sier, tror jeg ikke alltid det er helt sånn. Man har som regel en viss peiling på hva som skal gjøres, men er ikke helt sikker på hvordan. Derfor: Skriv det da! Skriv hva dere tror skal gjøres med oppgaven, men ikke får helt til. Skriv hva dere har gjort. Da er det også mye lettere å gi dere hjelp...
Post Reply