tetraeder mål/vinkler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ingunn4
Cayley
Cayley

(hvordan setter jeg forresten inn figurer her))))

Oppgave: Tetraeder sidelengder 10 cm. A er topp punkt og B er midt på en sidelinje.
Finn lengden AB, vinkel ABC (C er i hjørnet), finn høyden og volumet.
ettam
Guru
Guru

Hva du fått til selv?
ingunn4
Cayley
Cayley

ingen ting annet enn frustrasjon. :cry:
ettam
Guru
Guru

Dersom sidelengdene er 10 cm og B ligger midt på en av sidelinjene ut fra A, hvor langt er det da fra A til B? .....Eller er det slik at B ligger på en av sidelinjene i grunnflata?

Kan du vektorregning?

Tenk deg at tetraederet har hjørnene A, C, D og E.

Begynn med å plassere C i origo, D i (10,0,0) og E's koordinater må du beregne deg fram til:

Trekanten CDE er en likesidet trekant som ligger i XY-planet, tegn dette å se om du kan finne koordinatene til E selv.
ingunn4
Cayley
Cayley

Nei jeg kan ikke regne med vektorer -. enda!!!

Hvis A er toppen, ligger B midt på en av sidene på den trekant som danner bunnen. Jeg roter med hvordan jeg skal angripe oppgaven og det er trigonomi jeg må klare å forstå - uten at jeg har noen lærer å spør.
ingunn4
Cayley
Cayley

fra topp til midt på bunnstrek, bruker pyth og får fra A til B 8,7cm

fra B til midt på bunnplate 8,7/2 = 4,3cm

Bruke pyth med 4,3 på en side og hypotenus 8,7 cm, finner jeg da riktig høyde?

Vinkelen ved B klarer jeg ikke....................

Volum (Gxh)/3?

[/i][/quote][/code]
ettam
Guru
Guru

Ser greit ut det du gjør!

Lengden av AB og høyden ser grei ut. Og [tex]V=\frac{Gh}{3}[/tex]

Hva så med vinkelen....

Selv om vi ikke har figuren her regner jeg med at midtnormalen fra hjørne C går ned til B i den trekanten som danner bunnen.

Du snakker jo selv om en trekant (kaller den trekant ABS) med hypotenus AB = 8,7 cm og katet BS = 4,3 cm (regn med 8,66 og 4,25). Den vinkelen du er ute etter er vinkenen mellom sideflata om grunnflata, ser du det? Se på trekant ABS, her kommer det trigonometri inn i bildet. Finn fram definisjonene av tan, sin og cos.

Hvilke sider vet du hypotenus, hosliggende side eller motstående? Det er dette grunnleggende trigomometri dreier seg om, å finne ut hva du vet og ut fra det finne hvilke av de tre definisjonene du skal bruke...
ingunn4
Cayley
Cayley

:lol: selvsagt, såååå enkelt når andre sier hva man skal bruke!

Takk skal du ha, men hvem i all verden er det som svarer på matte på den tid av døgnet 8-) .

Kan si at uten dette forum så hadde jeg pakket kurset vekk for lenge siden.
Post Reply