Jeg har akkurat begynt å se på rekker, og lurer på om jeg har forstått det riktig.
[tex]\sum_{0} ^{\infty} \frac{1}{2^n} = 2[/tex] fordi [tex]1+\frac{1}{2}+\frac{1}{4}+\frac{1}{8}+\frac{1}{16}+\frac{1}{32}...+\frac{1}{\infty}=2[/tex]
[tex]\sum_{0} ^{\infty} n = \infty[/tex] fordi [tex]1+2+3+4+5+6...+\infty=\infty[/tex]
Men hvordan finner jeg svaret når det noe lignende som:
[tex]\sum_{n} ^{k} n+k[/tex]
Eller:
[tex]\lim_{n \to k} \sum_{n} ^{k} n+k[/tex]
Jeg går ut fra at den siste er [tex]2k[/tex] fordi [tex]\sum_{k} ^{k} k+k = 2k[/tex][/tex]
Rekker
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Er notasjonen din helt korrekt?
I den første der er det vel f.eks. mest vanlig å skrive [tex]\sum_{n = 0}^{\infty} \frac{1}{2^n}[/tex]?
På den nest siste der, mener du [tex]\sum_{n = 0}^{k} n + k[/tex]? I såfall kan k settes utenfor sum-uttrykket siden den er faktor i alle ledd, [tex]k \sum_{n = 0}^{k} n = k \cdot \frac{k(k + 1)}{2}[/tex]
I den første der er det vel f.eks. mest vanlig å skrive [tex]\sum_{n = 0}^{\infty} \frac{1}{2^n}[/tex]?
På den nest siste der, mener du [tex]\sum_{n = 0}^{k} n + k[/tex]? I såfall kan k settes utenfor sum-uttrykket siden den er faktor i alle ledd, [tex]k \sum_{n = 0}^{k} n = k \cdot \frac{k(k + 1)}{2}[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Du mener vel:espen180 wrote:Jeg forstår ikke. Hvordan får man at [tex]\sum_{n=0}^{k} n+k=k \cdot \frac{k(k+1)}{2}[/tex] ?
[tex]\sum_{n=0}^{k} (n+k)=k \cdot \frac{k(k+1)}{2}[/tex]
Dette er ei aritmetisk rekke. Hva trenger du å vite for å finne summen av den da?
Jeg vet at summen av [tex]a_1[/tex] til og med [tex]a_n[/tex] gis ved [tex]S_n=n\frac{a_1+a_n}{2}[/tex], men jeg vet ikke hvordan jeg bruker dette i denne rekken. Hvis jeg har forstått det riktig, tilsvarer [tex]a_n[/tex] det n'te leddet i summen, f.eks [tex]\sum_{n=0}^{\infty} n[/tex] [tex]S_3=3\frac{1+3}{2}=6=(0+1+2+3)[/tex].
Er det riktig at i [tex]\sum_{n=0}^{k} (n+k)[/tex] er [tex]k[/tex] å betrakte som en kostant og [tex]n[/tex] som en variabel?
Er det riktig at i [tex]\sum_{n=0}^{k} (n+k)[/tex] er [tex]k[/tex] å betrakte som en kostant og [tex]n[/tex] som en variabel?
-
- Euler
Ja, k er jo opplagt konstant -- det er jo den øvre grensen i summen. Det er n som varierer fra 0 til og med k. Siden k vil forekomme k antall ganger, kan du skrive uttrykket enklere:
[tex]\sum_{n = 0}^{k} (n + k) = (0 + k) + (1 + k) + (2 + k) + (3 + k) ... + (k + k) = (1 + 2 + 3 + ... + k) + (k + k + k + ... + k) = (1 + 2 + 3 + ... + k) + (k + 1) \cdot k = \sum_{n = 0}^{k} n + k(k + 1) = k(k + 1) + \frac{k(k+1)}{2}[/tex]
Edit: tenkte ikke helt klart der nei ...
[tex]\sum_{n = 0}^{k} (n + k) = (0 + k) + (1 + k) + (2 + k) + (3 + k) ... + (k + k) = (1 + 2 + 3 + ... + k) + (k + k + k + ... + k) = (1 + 2 + 3 + ... + k) + (k + 1) \cdot k = \sum_{n = 0}^{k} n + k(k + 1) = k(k + 1) + \frac{k(k+1)}{2}[/tex]
Edit: tenkte ikke helt klart der nei ...
Last edited by Vektormannen on 20/03-2008 01:11, edited 1 time in total.
[tex](1+2+3...+k)+(k+k+k...+k)[/tex] virker logisk ja.
Kan hende jeg bare surrer, men ifølge [tex]S_n=n\frac{a_1+a_n}{2}[/tex] burde vel ledd nummer k i summen være [tex]k\frac{(1+k)+(2k)}{2}[/tex]?
Jeg prøvde vedå sette [tex]k=3[/tex] og [tex]k=15[/tex] og det stemte.
Kan hende jeg bare surrer, men ifølge [tex]S_n=n\frac{a_1+a_n}{2}[/tex] burde vel ledd nummer k i summen være [tex]k\frac{(1+k)+(2k)}{2}[/tex]?
Jeg prøvde vedå sette [tex]k=3[/tex] og [tex]k=15[/tex] og det stemte.
-
- Euler
Nei, har du sett ... fiksa det nå.
-
- Cantor
Typisk er jo både a og k heltall, så da er det litt vanskelig å si hva [tex]\displaystyle \lim_{a \rightarrow k}[/tex] egentlig skal bety, forskjellen mellom dem kan jo ikke være mindre enn 1, med mindre den er null.
Forstår heller ikke helt hvorfor du ønsker å ta en grenseverdi her i det hele tatt.
Forstår heller ikke helt hvorfor du ønsker å ta en grenseverdi her i det hele tatt.