Spørsmål om realfag VG2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Realist1
Euclid
Euclid

Først tenkte jeg å kjøre full realfagslinje med:
- Matte R1
- Fysikk 1
- Kjemi 1
- Biologi 1
- Matte X

Men etter å ha funnet ut litt mer, vil jeg bytte Biologien med Informasjonsteknologi, altså IT. Syns dette virker veldig spennende, og med ting jeg interesserer meg for, og behersker til en viss grad fra før av. (Photoshop, Dreamweaver, Access databaser og lignende)

Er det noen av dere som har noen argumenter til hvorfor jeg IKKE bør velge IT istedenfor Bio? Hadde vært kjekt. I tillegg har vi fått anbefalt "Teknikk og forskning", en slags praktisk fysikk, med mer elektronikk, inkludert sveising, lodding og mer. Det tenner meg ikke helt, men veldig mange snakker om det, så jeg vil vurdere det.

Så var det integraler jeg tenkte på. Jeg har bladd gjennom Sinus R1 og Sinus X, men finner ingenting om integraler. Er det ikke så at vi skal lære dette i andre klasse? Si fra om ejg er så sveiseblind at ejg bare har hoppet over det.

Fikk løpe fritt rundt mellom "stasjoner" og lære om de forskjellige fagvalgene i dag, og fikk bla i bøkene og sånt. SATAN, så jeg gleder meg. Særlig til Fysikken. Og matten. og kjemien. Og ITen. hoho. Er helt i ekstase nå, for å være ærlig.

Rådgiverne har presisert mange ganger, at de anbefaler å prøve R, så heller hoppe til S om det ikke går. MEN, ikke vær for ambisiøs, for det er alltid mange som søker på R, som ikke har noe som helst der å gjøre. Jeg har 6 i teoretiskk matte, og har fått det på alle prøvene, så jeg håper jeg er kvalifisert hvertfall. Har prøvd litt på R1-pensum, og det virker ikke uoverkommelig akkurat. Håper det går fint.

Har så sykt mange tanker i hodet akkurat nå. Vil ta rettslære, geofag, næringsøkonomi, internasjonal engelsk, og masse annet også. Nesten kjipt at vi må begrense oss.

Dette var nå en GIGANTISK tappekran for mine tanker og følelser, men hadde vært kjekt om noen kunne kommet med argumenter for og mot IT til fordel for Bio, og om noen kan svare på integral-spørsmålet mitt.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

IT på VGS-nivå er lagt opp slik at alle skal kunne bestå i faget uten noe å ha noe kompetanse i forkant av kurset. Er du interessert i bilderedigering og webutvikling, så er dette noe du lett kan lære deg på egenhånd, utenfor skolen.

Og for all del - hold deg unna access. Du vil ikke holde på med det.
Vektormannen
Euler
Euler

Det kommer helt an på hvor hardt du jobber, men alle realfagene i tillegg til matte X kan vel muligens bli litt i det meste laget. Men det virker som du har store interesse for alt sammen, og da er det jo lett for at leksene blir like mye moro som arbeid, og da går det jo som kjent unna. Hvis valget står mellom biologi og IT må du vel kanskje nesten prioritere litt ja. De fleste ingeniørstudier, informatikk, datateknikk, elektronikk, etc. krever ikke at du har tatt biologi i det hele tatt. Men samtidig lukker du jo noen studiemuligheter ved å ikke ta det (noe du ikke gjør ved å velge bort IT, såvidt jeg vet).

Når det kommer til integralregning er det nok flyttet til tredje året. Dette har jeg delte meninger om. Noe nytt stoff har fått innpass i R1 i stedet for integralregning (f.eks. polynomdivisjon, mer geometri, og vektorfunksjoner), og noen tema blir tatt grundigere hånd om. Men samtidig hadde i alle fall jeg synes det var kjekt å i alle fall få en innføring i grunnleggende integrasjon.

Når det gjelder om du skal velge R1 ville jeg ikke lurt på det en gang om jeg var deg. Ut i fra de innleggene jeg har sett fra deg her, og fra karakteren du har i 1T, skal det ikke bli noe problem i det hele tatt. Velger du S1 er løpet kjørt, og du kan ikke velge R2 neste året (tror jeg), og da får du hvertfall ikke noen integralregning.

Når det gjelder alle yrkesveiene du har i hodet, må du vel nesten bare gå for et valg. Mange av realfagene og samfunnsfagene vil jo antageligvis kollidere i timeplanen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Publius
Cayley
Cayley

Alle realfagene blir nok veldig hardt. Og uansett, de fleste ingeniørstudiene krever bare matte og fysikk. Ønsker du mer informasjon om realfagene kan du se på http://www.velgriktig.no.

Når det gjelder hva du skal ta, anbefaler jeg realfag uansett om du kan finne på å studere noe annet siden. Om du velger samfunnsfag har du ingen fordeler fremfor de som velger for eksempel idrett, du har hverken noen fag som trengs for å komme inn et sted eller ekstrapoeng.

R1 er ikke altfor vanskelig. Med en sekser i 1T klarer du deg veldig bra. Fysikk anbefaler jeg, og matte X er et must hvis du kan ta det. Som et siste fag her er kjemi kjekt å ha, men dette kan egentlig gi ganske mye jobb. Det er nok her du bør legge til IT eller TF. Å ha 35 timer i uka blir nok ganske mye, spesielt når du kun har realfag. Skal du ha et femtefag bør du nok ta dette utenom realfagsdelen. Engelsk eller noe slikt kan fungere som en avlastning.

Når det er sagt, så er nok dette bare vås fra min side. Ønsker du å jobbe så mye som du har sagt, så skal ikke jeg stoppe deg. Og jeg er uansett for lat til å kunne uttrykke meg :P
Markonan
Euclid
Euclid

Mitt råd er så absolutt å ta informasjonsteknologi. Spesielt hvis du kan lære om programmering. Det kommer du til å mye igjen for senere, både i studiene og uansett hva slags matematisk-relatert arbeid du vil begynne med etter det.

Litt mer nyttig enn å lære forskjellen på celler hos dyr/planter og fotosyntesen. :wink:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta

Du er rimelig optimistisk hvis du tror at du sitter med noe som helst kompetanse etter et endt IT-kurs på VGS. Programmering er rett og slett ikke noe man lærer på skoler der det ikke kreves noen forkunnskaper, det er for bredt, stort og vanskelig. Du må ha interesse for det og drive med det på egen hånd, utenfor skolen.

Ja, jeg snakker av erfaring her. Går selv IT-kurs og de som ikke har engasjert seg på fritiden klarer ikke en gang å sette sammen en database-spørring mot access.
Fanboy
Noether
Noether

Det at de lærer bort bruk av access som database sier jo i seg selv litt om nivået på lærerne i vgs. Hadde selv tenkt til å velge IT, men jeg tokk heldigvis et besøk til en IT klasse får jeg valgte. Jeg er sikkert på at jeg kunne dobbelt så mye som læreren når det gjalt programaring. Når jeg så de brukte tables til layout istedfor html/css var valget mitt klart: å holde meg unna IT.
Post Reply