Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Denne ligningen burde være relativt enkel for dere. Jeg skal opp i 2mx privatisteksamen 28 mai. Begynte nå og dette ser ut som en umulighet. 4 år siden sist jeg regnet og har glemt så og si alt
Her er det jeg lurer på:
Ligningen ser slik ut:
6-x 2 x
---------- - --- - ----- = 0
x^2 -2x x x-2
Så regner man seg nedover til man kommer til at:
6-x-2(x-2)-x^2 = 0
Her finner jeg ut at neste steg blir:
-x^2-3x+10 = 0
Men fasiten sier at: x^2 + 3x - 10 = 0
I fasiten bytter de altså ut fortegn. Hvorfor? Kan noen forklare meg det?
Hvis du kom deg dit uten hjelp, ser det så absolutt ikke håpløst ut. Regn mange oppgaver og bruk forumet aktivt i tillegg til å lese så kommer eksamen til å gå bra.
Husk at hvis du har to uttrykk som er like kan du gjøre samme operasjonen på begge, og de vil fortsatt være like. I klartekst, hvis du ganger med -1 på begge sider av likhetstegnet vil likheta fortsatt stemme, og da får du nettopp det som står i fasiten. Det du kom fram til er like riktig, men konvensjonen er å la det første leddet, altså x^2, ha positivt fortegn.
Så de ganger med -1 på begge sider for å gjøre det mer lettvindt å løse oppgaven? Eller er det en annen grunn til det?
Når jeg regner med "mine tall" kommer jeg fram til at x=-2 eller at x=5 mens de i fasiten kommer fram til at x=2 eller at x=-5. Så det blir jo ikke akkurat samme svar. Fortegnene er jo forskjellige
Hvis du slår det der rett inn på kalkulatoren, får du -5 og 2 som løsninger. Se i oppsettet ditt, der har du skrevet 2 under brøkstreken, men det skal stå -2.
Er så godt i gang så tenkte jeg skulle slenge ut en likning til som er noen hakk vanskeligere (enorm progresjon i matteboka for hvert stykke synes jeg...)
Kravet er at alle brøkene skal ha sin nevner i fellesnevneren for at det skal være noe poeng i å gange med den. Det andre leddet på venstresida der ser du har en nevner som kan faktoriseres: [tex]4x^2-9 = (2x-3)(2x+3)[/tex]. Fellesnevneren må da inneholde disse to faktorene. Da blir alle nevnerne "tilfredstilt".