1my til 2mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Maruz
Pytagoras
Pytagoras

Hei hei.

Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående, og har bare 1my derfra, men har nå funnet ut at jeg vil søke på informatikk på UiO, og trenger derfor 2mx.

Det første jeg lurer på er om jeg må ta eksamen 1mx før jeg kan ta 2mx?

Jeg har tenkt til å lese endel på egenhånd før jeg prøver meg på 2mx mest for å friske opp mattekunnskapene, men har bare sinus påbyggingsboka, som jeg forstår bare tar for seg pensumet til x og y delen, men ikke m?
Bør jeg satse på å skaffe meg bøkene jeg har vært borti fra før, eller har dere noen andre gode forslag å komme med?

Det er nå snart 4 år siden jeg ble ferdig med grunnkurs hvor jeg hadde 1m (som jeg da fikk 5 i, muligens noe ufortjent høy karakter). Medier og kommunikasjon var lagt opp slik at vi ikke hadde matte på vk1, og man glemmer mye matte når man ikke bruker det, så der endte jeg opp med karakteren 2 desverre :( ikke bare pga glemte kunnskaper, men også mangel på skolelyst, og jeg ga egentlig bare blaffen når jeg skjønte at det var vanskelig å hente seg inn igjen uten å lese på stoffet vi hadde på grunnkurs.

Kan tro at 2mx kan bli vanskelig for meg, så vurderer å melde meg på forkurs før jeg prøver meg på eksamen.

Det siste jeg lurer på har egentlig ikke så mye med matte å gjøre, men heller hvordan man regner ut snittkarakter med alderspoeng og alt det der. Har egentlig aldri lært dette ordentlig, bar hørt masse snakk om det.
Markonan
Euclid
Euclid

For vanlig bachelor i informatikk krever de generell studiekompetanse i tillegg til 2MX, 2MY eller 3MZ.
http://www.uio.no/studier/program/inf-b ... n-soke.xml

Hvis du synes matte er tungvint så kan det kanskje mulighet å ta 2MY i stedet for 2MX (samfunnsfaglig matte i stedet for naturfaglig), selv om jeg har hørt at de to kursene er omtrent like krevende.

I fjor var det ikke noe poenggrense for bacheloropptaket, og det har det heller ikke vært de siste årene, og sannsynligvis vil det heller ikke bli sånn neste år, derfor skal det være tilstrekkelig å bestå eksamen. (Dette gjelder ikke alle informatikk-studiene vel og merke!).

Angående matematikken, så er det fullt mulig å klare 2MX, selv om du kanskje ikke har det beste grunnlaget. Bare det at du vet om dette forumet er et veldig godt tegn, siden det betyr hjelp til alle døgnets tider hele året! :) Men, det krever naturligvis en innsats av deg, men det er du vel klar for?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Maruz
Pytagoras
Pytagoras

Ja, er klar for å gjøre innsats jeg. Vet det kommer til å bli krevende, men jeg håper jeg skal trives med det. Har aldri misslikt matte, det var bare det at det ble for mye for meg det siste året på vidregående. Hadde heller ikke den motivasjonen jeg har hå.

Grunnen til at jeg tenker informatikk nå er fordi jeg har fått en fot innenfor spillutviklingsbransjen, og håper at en bachelor vil hjelpe meg å få den andre foten innenfor også slik at jeg kan få en fast jobb. Er ikke nødvendigvis programmering jeg kommer til å holde på med mest, heller design, men å ha den tekniske innsikten informatikk vil gi meg er et stort pluss.

Så ut ifra ditt svar så kreves det altså ikke noen bestått eksamen i 1mx før man tar 2mx?
Markonan
Euclid
Euclid

Vet ikke det siste der. Da jeg gikk på vgs kunne man velge mellom modul A eller B i første klasse, der man måtte ha modul B for å få lov til å ta MX og MY.

Hvordan de gjør det nå, eller om det kreves i det hele tatt for å ta privatisteksamen vet jeg faktisk ikke. Kanskje noen andre kan dele visdommen sin med oss? :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
zell
Guru
Guru

Jeg gikk direkte fra 1MY til 2MX, så vil anta at det er lov.
Maruz
Pytagoras
Pytagoras

Ok, takker :)
Karl_Erik
Guru
Guru

Når det gjelder hva du må og ikke må ta kommer det litt an på. Vet at du egentlig kan melde deg opp til omtrent hva som helst, med det unntak at du ikke kan gå opp til en eksamen på et lavere nivå enn den høyeste du allerede har bestått (Eller kanskje det holder bare å ha tatt den, litt usikker.). Går du opp til 2MX og består kan du altså ikke ta f.eks 1MX senere, men så er jo spørsmålet om det er noen vits i å ta 1MX hvis du allerede har tatt 2MX. Foreslår at du tar kontakt med universitetet eller noe og finner ut om det er nødvendig med både 1MX og 2MX eller hva du egentlig trenger for å komme inn på studiet. (Hvis du har planer om å ta noen eksamener nå til våren bør du egentlig finne det ut fort. Vet ikke hvordan det er i andre fylker, men tror siste frist for oppmelding her i Akershus (I følge www.privatistweb.no, altså) er den 16. januar, og kan ikke være noen enorm forskjell, mener jeg.)
zell
Guru
Guru

Går vel fint å ta opp et fag av "lavere" grad?! En kamerat av meg tar 2MX og 3MX samtidig nå. 2MX har han hatt før.
Maruz
Pytagoras
Pytagoras

Hva skjer med at ikke telemark er med på den lista på privatistweb a? Jaja, sendt mail til privatistweb og spurt hvorfor det er sånn, og hva jeg må gjøre i stede.

Fant forresten svar på at 1my og 1mx teller like mye (fra privatistweb sin faq).
Karl_Erik
Guru
Guru

zell wrote:Går vel fint å ta opp et fag av "lavere" grad?! En kamerat av meg tar 2MX og 3MX samtidig nå. 2MX har han hatt før.
Jojo, men har han tatt 3MX før? Mener å huske at han i så fall ikke kunne tatt opp 2MX igjen. Dog er det vel fullt mulig å ta det opp for å forbedre karakteren så lenge han ikke har tatt 3MX ennå.
zell
Guru
Guru

Han har ikke hatt 3MX før nei, men vil anta at det uansett er fullt mulig. Kjipt om man skulle få låst karakterene sine.
Maruz
Pytagoras
Pytagoras

Det stod noe om at om man har karakter i 3mx så kunne man ikke ta 1mx eller 2mx igjen på privatistweb.no, så Karl_Erik har rett.
Heppet
Cayley
Cayley

Betyr det at man ikke kan gå opp i 1mx hvis man har karakter i 2mx også?
Heppet
Cayley
Cayley

følgende sakset fra privatistweb:
SPESIELLE REGLER

Nivå for vurdering i henhold til Reform 94
Fra 01.08.2006 kan privatister gå opp til eksamen på lavere nivå selv om de har karakter på høyere nivå i enkelte fag. Dette gjelder følgende fag: engelsk, matematikk, B- og C-språk, kjemi, informasjonsteknologi 1A når 2A er fullført, administrasjon og saksbehandling, kontorautomasjon, markedsføring M1 når M2 er fullført og regnskap 1 når regnskap 2 er fullført. Ønsker du å ta 3KJ og ikke har karakter i 2KJ fra før, må du melde deg opp til muntlig eksamen i tillegg til den skriftlige.
Maruz
Pytagoras
Pytagoras

Ah ok, godt å vite.
Post Reply