Forskjeller på Mattematikk S og R
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Håpte at noen her kunne fylle meg inn på forskjellene på matematikk S og R. Skal begynne på vidergående nå til høsten, og skal ta realfag. Er det noen krav på hvilken av dem man må ha for forskjellige yrker? Tenkte litt på og ta medisinstudiene, og har hørt at man må ta matematikk realfag da. Stemmer det? Er det stor forskjell i vanskelighetene? Er en 4, 4+ elev i matte nå i 10ende, har jeg en sjans på realfag, eller skal jeg bare drite i først som sist? Takk for svar!
-
- Euler
Du velger ikke valgfag før i vg2, altså andre året. Det første året kan du bare velge mellom mattefagene 1P og 1T, der T er teoretisk og P er praktisk matte. Den teoretiske matten er tyngst, men gir deg det grunnlaget du trenger for å eventuelt ta R1 andre året, eller S1 og S2 de to neste årene. Såvidt jeg vet vil de fleste realfagsstudiene kreve at du har tatt S1 og S2 eller R1. Noen vil også kreve at du har tatt R2 trejde året.
Når det kommer til karakterene vil jeg absolutt si at du har en sjanse. Jeg hadde selv 4 i matte da jeg gikk ut av ungdomsskolen. Jeg valgte T, som gikk greit, og har nå R1 som også går helt greit. Men det krever nok mer arbeid enn du er vant med fra ungdomsskolen.
Når det kommer til karakterene vil jeg absolutt si at du har en sjanse. Jeg hadde selv 4 i matte da jeg gikk ut av ungdomsskolen. Jeg valgte T, som gikk greit, og har nå R1 som også går helt greit. Men det krever nok mer arbeid enn du er vant med fra ungdomsskolen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Guru
Langt viktigere enn karakteren er interessen din. Liker du matematikk og naturfag og gjerne er litt nysgjerrig av deg er sjansene store for at realfag er tingen. Hvis du ligger på en solid 4-er er du flink nok, spørsmålet er heller om det er dette du vil. Realfagsstudier krever mye og gir mye (mer?).
Blås med yrkestenkinga di også, les de faga du liker og trives med så skal du ser det går bra.
Blås med yrkestenkinga di også, les de faga du liker og trives med så skal du ser det går bra.
-
- Euler
Helt enig med mrcreosote her. Interessen er viktigst. En 4'er eller 5'er for den del, hjelper lite om motivasjonen og interessen mangler (det blir jo ikke akkurat lettere på vgs.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jeg mener jeg så på medisinsentralen (eller hva det heter) at de tok opp til ett eller annet studie ved enten R1 eller S2, og etter det jeg har såvidt sett på læreplanene kan nok det stemme, men det er vel ennå for tidlig å si, siden jeg selv ikke har hørt om noen universitet/høyskoler som har gitt opptakskrav i kunnskapsløftet-fag. Uansett er det vel å forstå slik at R1/R2 har overtatt for 2MX/3MX (S1/S2 vet ikke jeg om har noe tilsvarende i r94). Skal du ha fysikk, er nok R1 nødvendig, og jeg mener matte, fysikk, kjemi er nødvendig for medisinstudiet.
Jeg klarte selv å karre meg til en 4 i matte på ungdomskolen, men nå i R1 har jeg vel 6 i det som går an å vurdere. Gjør mange oppgaver (noe jeg kaller en liten interresse hjelper godt på motivasjonen, som sagt) og det er vel mer effektivt enn å bære rundt på landets største regelbok. (noe jeg var offer for på uskolen)
Ikke bekymre deg for mye om dette enda, du får rikelig informasjon om fagvalg til neste år og hvem vet, kanskje du har endret mening, i begge retninger?
Jeg klarte selv å karre meg til en 4 i matte på ungdomskolen, men nå i R1 har jeg vel 6 i det som går an å vurdere. Gjør mange oppgaver (noe jeg kaller en liten interresse hjelper godt på motivasjonen, som sagt) og det er vel mer effektivt enn å bære rundt på landets største regelbok. (noe jeg var offer for på uskolen)

Ikke bekymre deg for mye om dette enda, du får rikelig informasjon om fagvalg til neste år og hvem vet, kanskje du har endret mening, i begge retninger?
Hvis du sikter på medisinstudier så er det vel nesten et must å ta R1.
I første klasse får du valget mellom 1T = teoretisk matte eller 1P = praktisk matte.
Jeg vil ikke kalle 1T for vanskeligere akkurat, men det er nødvendig å ha hvis du skal ta R1, som ville vært en stor fordel å hatt hvis du vil inn på medisin. Jeg begynner på 1R neste år og gleder meg fælt til å komme tilbake fra tyskland å se hvilke fordeler jeg har dratt ut av utvekslingselevsåret
I første klasse får du valget mellom 1T = teoretisk matte eller 1P = praktisk matte.
Jeg vil ikke kalle 1T for vanskeligere akkurat, men det er nødvendig å ha hvis du skal ta R1, som ville vært en stor fordel å hatt hvis du vil inn på medisin. Jeg begynner på 1R neste år og gleder meg fælt til å komme tilbake fra tyskland å se hvilke fordeler jeg har dratt ut av utvekslingselevsåret

1T er ikke veldig vanskelig, det er bare mye nytt på kort tid. Ellers er http://www.velgriktig.no en ganske fin side, til tross for at ikke den heller er satt opp til kunnskapsløftet..