Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Er det slik at du kjenner fasit og prøver å arbeide deg fram dit? Mellomregningene er til tider fullstendig tulleruske. Mulig det funker til eksamen hvor sensorene er møre etter å ha retta tjuefjorten besvarelser, men da har du som regel ikke fasit.
Eller har jeg misforstått fullstendig, er dette for oppgaver til folket å regne?
Mellomregningene er underholdende å lese spør du meg
Tror du må se over disse oppgavene et par ganger til sco. Du kan ikke bare skrive fasitsvaret til slutt å være fornøyd. Tror du må stille deg litt kritisk til fremgangsmåten din.
I den første har du:
1) [tex]1\cdot(x+1)-\sqrt{x}\cdot 1[/tex]
som du får til å bli
2) [tex]x+1-x[/tex]
som du igjen får til å bli
3) [tex]1-x[/tex]
Fra 1 til 2, så blir kvadratroten av x plutselig en vanlig x. Og fra 2 til 3 forsvinner rett og slett 'x+' leddet.
=======
I den andre så har du
[tex]\textrm{e}^x\cdot(2x-3) - \textrm{e}^x\cdot 2[/tex]
som blir til
[tex](2x-3)\textrm{e}^x \cdot 2[/tex]
Hvor ble det av -e^x?
Dette går på et mirakuløst vis over til å bli det riktige svaret på det du hadde i utgangspunktet. Ut fra det du har skrevet her kom du ikke frem til dette ved regning!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Flott, det stemmer. Prøv ulike metoder for forenkling! Prøving og feiling er nok en av de viktigste metodene for å bli bedre i matematikk. Husk f.eks. at du kan multiplisere med det samme i teller og nevner i en brøk, uten at brøken forandres.