Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg har kjørt meg litt fast på integralet [tex]\int x \arcsin x dx [/tex] og kunne ha trengt litt hjelp...
Jeg har så langt prøvd med delvis integrasjon og kommer til
[tex]\frac {1}{2} x^2 \arcsin x - \int \frac {x^2}{2\sqrt{1-x^2}}dx[/tex]
Det er på det siste integralet det stopper opp for meg. Jeg har prøvd med diverse substitusjoner, men ingenting ser til å fungere, noen som har et hint om hva jeg burde substituere?
Dette ble vel litt feil tror jeg, siden integralet til sin^2 x jo er [tex]\frac x2 - \frac 12 \sin x \cos x + C [/tex] og det stemmer ikke helt med min fasit som gir [tex]\frac 14 \arcsin x - \frac x4 \sqrt {1-x^2} + C[/tex]
Du er nesten der. Ved siste likhetstegn skifter du av ukjent grunn tilbake til x? Husk også på integrasjonsvariablene du/dx.
For å komme fram til fasitsvaret må du forsøke å uttrykke cos(arcsin(x)) med en algebraisk funksjon.
Sjekk denne tråden: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=16097.
Når det gjelder valget av arcsin, kommer dette av at den deriverte til arcsin passet inn her. Generelt har du de tre valgmuligheten som er beskrevet på wikipedia-sida. Når du har gjort endel slike substitusjoner vil du kjenne igjen hvilken som er lurt å bruke i hvert tilfelle.
For å få en litt dypere forståelse, kan det være greit å se på de forskjellige måtene [tex]sin^2(x)+cos^2(x)=1[/tex] kan omskrives.
Chepe wrote:Sånn går det når man er litt for rask ja.
Tror ikke jeg har vært borti hvordan man gjør om cos(arcsin x) til en algebraisk funksjon, hvordan gjør man det?
tenk deg en trekant med katetene x, [symbol:rot](1 - x[sup]2[/sup]) og hypotenus lik 1. tegn opp og du ser at
cos(arcsin(x)) = [symbol:rot](1 - x[sup]2[/sup])
Et annet spm: hvordan så dere at det lønte seg å bruke u=arcsin x? Er det på grunn av at man har sqrt(1-x^2) under en brøkstrek?
du vet sikkert at den deriverte av arcsin(x) er lik [tex]\;\frac{1}{\sqrt{1-x^2}}[/tex]
så da sees sammenhengen...
edit...for sen der
Last edited by Janhaa on 11/12-2007 22:28, edited 1 time in total.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.