en til før jeg gir meg: en rekke i Lotto består av 6 ulike heltall. Ole velger de seks hele tallene blant tallene fra og med 1 til 48. Dersom Ole sender inn en rekke og alle de 6 valgte blir trukket ut, har Ole vunnet hovedgevinsten.
a) Ole sender inn en lottorekke, og de 5 første tallene som blir trukket ut er blant Ole's seks valgte tall. Hvor stor er ssh. for at Ole vinner hovedgevinsten?
b) Det er lov å krysse av opptil 12 tall på en slik kupong. Ole krysser av alle 12 tallene på en kupong. Hver rekke koster 4 kr. Hvor mye må Ole betale for å levere inn kupongen?
Håper på svar!Får ikke den helt til!mvh elli.
ssh
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Et lite sidesprang, men ... gjør du egentlig noen oppgaver selv? Ser ikke ut til at du prøver tilstrekkelig når du lager 5-6 nye tråder per dag.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Er urovekkende mange tråder som er startet av deg, ja. Når det gjelder spørsmålet ditt ser det ikke ut som du har prøvd så hardt at det gjør noe. På det første spørsmålet, a, kan du jo bare legge merke til at det er 43 tall igjen, og Ole har krysset av ett av dem. I så fall må jo sjansen for at tallet som blir trukket ut er Oles avkryssede tall være 1/43.
Når det gjelder det andre spørsmålet er det å krysse av 12 tall i praksis det samme som å levere inn alle rekkene à 6 tall man kan lage av 12 tall og betale 4 kroner for hver av disse, sant?
Når det gjelder det andre spørsmålet er det å krysse av 12 tall i praksis det samme som å levere inn alle rekkene à 6 tall man kan lage av 12 tall og betale 4 kroner for hver av disse, sant?
Jeg er desverre ikke stø i ssh i det hele tatt og derfor blir det mange tråder. syns det er et veldig vanskelig tema og jeg sliter med emnet.men jeg prøver jo selvfølgelig selv, og jobber mye med matematikk. Men noen oppgaver klarer jeg bare ikke å resonnere meg frem til, selvom de gjerne er enkle. så det er en feil konklusjon å trekke.
Takk til dere som tar dere tid til å svar meg hvertfall.
mvh elli
Takk til dere som tar dere tid til å svar meg hvertfall.
mvh elli