Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Får jeg skriver oppgaven, vi jeg si at jeg har fått til a og b, men strever med c-en. Kan noen se:
På en vgs - skoleble matvanene undersøkt. Se tabellen.
______________Gutt Jente
Matpakke________26 22
Ikke matpakke___32 40
Vi velger tifeldig en elev..
a)hva er ssh for at eleven er gutt og har med matapkke. Svar:13/60
b)Hva er ssh for at eleven har med matapkke, gitt det er ei jente. Svar:11/31
c)Er det å ha gutt og matpakke uavhengig av hverandre? Her står jeg i stampe. Kan noen skrive et forslag til fremgangsmåte? Blir forvirra av det boka skriver.
Riktig det at det å være gutt og ha med seg matpakke er uavhengige hendinger. Så det er slik vi skal gjøre det når vi skal finne ut om to hendinger er uavhengige av hverandre altså?
Kunne jeg ha funnet ut P(G|M) =P(G) istedet? Spiller det noen rolle?
Vel, du kan da alltids benytte deg av den matematiske definisjonen av uavhengige hendinger. Om to henginger er uavhengige av hverandre, skal det gå ann å utrykke en sansynelighet på følgende måte.
Et siste lite spm før jeg gir meg: Når oppgaven spør om to hendinger er uavhengige av hverandre, da skal jeg gå frem slik du beskrev og ikke
regne ut P(Asnitt B)=P(A)*P(B) med en gang?
Fordi jeg tenker at vå må vel først finne ut om P(A|B)=P(A) og P(B|A)=P(B) stemmer. Er min ressonemet korrekt?
Ja, det er korrekt. Hvordan du går frem er kommer litt ann på oppgaven og hvilken opplysninger som er gitt, men som en generell regel kan du alltid ta utgangspunkt i definisjonen og regelen for uavhengige hendinger.