3MX som privatist - Søking til høyskole/universitet.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
etse
Dirichlet
Dirichlet

Hei, jeg sitter her og lurer på noe angående 3MX som privatist og videre søking på høyskole/universitet.

Kort fortalt har jeg nå fullført Videregående, men kun mulighet til å fullføre med 2MX. Derfor skal jeg dette året ta 2FY og 3MX som privatist for å få realfagskompetanse, med tanke på å gå videre å ta bachelor i matematikk eller ta ingeniør-fag.

Jeg har nå planlagt å ta Fysikk eksamen i november/desember og ta matematikken i løpet av våren. Men så kom et problem, jeg så på sidene til NTNU, som er den mest aktuelle skolen for meg. Der står følgende:
– Søk opptak

Slik søker du

* Samordna opptak studiekode: 194 760
* Søknadsfrist: 15. april

Faglige bakgrunnskrav

* Generell studiekompetanse
* 3MX + 2FY eller tilsvarende
* 4 eller bedre i matematikk
Etter å huske er ikke eksamenene rettet 15. april. Og jeg lurer på om man derfor bare kan søke og ettersende disse når man motar de?

Edit: En annen ting jeg lurer på er angående primær og ordinær opptaket. Jeg vet jeg har mulighet for å søke på primæropptaket til og med 2 år etter jeg har fått en fullført vitnemål. MEN dette gjelder ikke hvis jeg tar opp fag for å forbedre karakterene.
Men om jeg tar 3MX og 2FY, som jeg ikke har fra før. Vil jeg fortsatt kunne søke på primærintaket, eller kommer jeg under ordinærintaket da?
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
nilsma
Pytagoras
Pytagoras
Sted: Bergen

Om jeg var deg ville jeg tatt en telefon til NTNU (siden den er det mest aktuelle valget for deg) og spurt de, eventuelt om de kan henvise deg videre. Se om du får snakke med en studierådgiver kanskje.

http://www.ntnu.no/omntnu
Chepe
Cantor
Cantor

Du må søke 15. april, men du kan ettersende vitnemål senere, jeg regner med at dette også gjelder for privastister.
mari!!!
Noether
Noether

etse skrev:Hei, jeg sitter her og lurer på noe angående 3MX som privatist og videre søking på høyskole/universitet.

Kort fortalt har jeg nå fullført Videregående, men kun mulighet til å fullføre med 2MX. Derfor skal jeg dette året ta 2FY og 3MX som privatist for å få realfagskompetanse, med tanke på å gå videre å ta bachelor i matematikk eller ta ingeniør-fag.

Jeg har nå planlagt å ta Fysikk eksamen i november/desember og ta matematikken i løpet av våren. Men så kom et problem, jeg så på sidene til NTNU, som er den mest aktuelle skolen for meg. Der står følgende:
– Søk opptak

Slik søker du

* Samordna opptak studiekode: 194 760
* Søknadsfrist: 15. april

Faglige bakgrunnskrav

* Generell studiekompetanse
* 3MX + 2FY eller tilsvarende
* 4 eller bedre i matematikk
Etter å huske er ikke eksamenene rettet 15. april. Og jeg lurer på om man derfor bare kan søke og ettersende disse når man motar de?

Edit: En annen ting jeg lurer på er angående primær og ordinær opptaket. Jeg vet jeg har mulighet for å søke på primæropptaket til og med 2 år etter jeg har fått en fullført vitnemål. MEN dette gjelder ikke hvis jeg tar opp fag for å forbedre karakterene.
Men om jeg tar 3MX og 2FY, som jeg ikke har fra før. Vil jeg fortsatt kunne søke på primærintaket, eller kommer jeg under ordinærintaket da?
Du har rett. Så lenge du ikke allerede har karakterer i fagene du tar som privatist (og det ikke er mer enn to år siden du fullførte vgs...), kan du søke på primærinntaket. :)
zell
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Samordna vil uansett prøve deg i den kvoten hvor du har størst sjanse for å komme inn. Ikke noe problem å ettersende eksamenskarakterer, ettersendingsfristen er en gang i juli, husker ikke helt.
Svar