ekvivalens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
elli
Cauchy
Cauchy
Posts: 246
Joined: 24/10-2006 14:31

Kan noen forklare meg hvordan en går frem på følgende? Kanskje jeg da får en bedre forståelse av dette.

1) x^2=9 V x<0

Fasit: x=3 V x<0. Her forstår jeg ikke hvorfor det blir disse svarene :oops: Hvorfor blir x<0 tatt med i fasiten?

2) x+y=3 ^ 2x - 3y = 1
fasit: x=2 ^ y=1
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Misforstått tydeligvis. Takk til gnom :)
Last edited by zell on 22/08-2007 21:03, edited 2 times in total.
elli
Cauchy
Cauchy
Posts: 246
Joined: 24/10-2006 14:31

Men på opg. 1 fikk du jo ikke det samme som fasiten viste. :?
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Da må fasiten ha blinxa.

Bevis:

[tex](-3)^2 = 9 \\ 3^2 = 9[/tex]
gnom2050
Cantor
Cantor
Posts: 132
Joined: 19/08-2005 16:26
Location: Jessheim

Du har blinksa zell. Har ikke så mye og si men du har snudd større-enn-tegnet.

Oppgaven lyder:

[tex]x^2 = 9 V x < 0 [/tex]

Zell skrev:
[tex]x^2 = 9 V x > 0.[/tex]

Husk at vi skal skrive alle mulige måter x kan være. Den ene måten er alle tall lavere enn [tex]0[/tex], og den andre måten er å løse likningen [tex]x^2 = 9[/tex].
Likningen [tex]x^2 = 9 [/tex]gir [symbol:plussminus][tex] 3[/tex]. Siden[tex] -3 [/tex]inngår i alle tall lavere enn null, som er den andre løsningen trenger vi ikke skrive den.

Svaret blir derfor
E = element
[tex]x E < <-- (pil) , 0 > U 3 [/tex]
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
Post Reply