Forenklet uttrykk..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Olorin
Lagrange
Lagrange

Skriv enklest mulig:

[tex]\lim_{\small{x \rightarrow \infty}}\, \frac{2x^2 -4}{3x^2+3}[/tex]
Last edited by Olorin on 20/06-2007 08:55, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Olorin
Lagrange
Lagrange

ja.. løste seg plutselig gitt

[tex]\frac{\frac{2x^2}{x^2}-\frac{4}{x^2}}{\frac{3x^2}{x^2}+\frac{3}{x^2}} = \frac{2-0}{3+0}= \frac23[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
sEirik
Guru
Guru

Her skal du høre.

Vi har [tex]L = \lim_{x \rightarrow \infty} \frac{A(x)}{B(x)}[/tex] der A(x) og B(x) er polynomer av x. Vi lar a være graden til A(x) og b være graden til B(x). Vi lar den ledende koeffisienten i A(x) være [tex]\alpha[/tex], og den ledende koeffisienten i B(x) være [tex]\beta[/tex].

Hvis [tex]a > b[/tex] går uttrykket mot uendelig. (Eller evt. minus uendelig)

Hvis [tex]a < b[/tex] er L = 0.

Hvis [tex]a = b[/tex], så er [tex]L = \frac{\alpha}{\beta}[/tex].

I dette tilfellet er a = 2, b = 2. [tex]\alpha = 2[/tex] og [tex]\beta = 3[/tex]. Altså er [tex]L = \frac{2}{3}[/tex].
Last edited by sEirik on 20/06-2007 13:43, edited 2 times in total.
Charlatan
Guru
Guru

Hey, sEirik, skal det ikke være [tex]\lim_{x \to \infty} [/tex] :P
Charlatan
Guru
Guru

Whoops, dobbel post.
sEirik
Guru
Guru

Jupp. Der gjorde jeg visst samme feil igjen... Har regna alt for mye med [tex]a_n[/tex]-følger i det siste :wink:
crea
Pytagoras
Pytagoras

Er det noen som kunne skrevet hele utregningen for denne? :)

Skjønner ikke helt hvordan man får inn de x^2.. Hehe :)
Charlatan
Guru
Guru

Når du sier hvilken grad [tex]A(x)[/tex] ligger i er [tex]\alpha[/tex], så mener du om den er annengradslikning, tredjegradslikning, n-tegradslikning ikke sant?
Olorin
Lagrange
Lagrange

Det som sEirik postet er en huskeregel for slike oppgaver, men jeg har lært at du alltid skal dividere alle ledd med den høyeste faktor av x i dette tilfelle x^2 :P Sånn e det bærre!
Charlatan
Guru
Guru

Det er jo ganske selvsagt da :P hehe

Jeg tenkte forresten kvelden før jeg leste signaturen din på akkurat den setningen: "For every action there is an equal and opposite reaction" for jeg husket ikke akkurat hvordan den gikk. Litt av et sammentreff..
crea
Pytagoras
Pytagoras

Det som sEirik postet er en huskeregel for slike oppgaver, men jeg har lært at du alltid skal dividere alle ledd med den høyeste faktor av x i dette tilfelle x^2 Sånn e det bærre!
Gjelder dette alltid? Hehe.. Takk skal du ha i så fall :)
Olorin
Lagrange
Lagrange

Jarle10 wrote:Det er jo ganske selvsagt da :P hehe

Jeg tenkte forresten kvelden før jeg leste signaturen din på akkurat den setningen: "For every action there is an equal and opposite reaction" for jeg husket ikke akkurat hvordan den gikk. Litt av et sammentreff..
hehe.. Jeg har mange Chuck facts som omhandler matematikk og fysikk, brukte disse til å sprite opp en fremføring av prosjektoppgave :p
Post Reply