Finner ikke ut av en trigonometrioppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
njadve
Fibonacci
Fibonacci

Jeg sitter med en trigonometrioppgave som jeg ikke finner ut av. Se vedlagt bilde.

Image

Det er oppgave d) jeg sliter med. Som dere ser er det merket av hvilke vinkler som er like og svarene fra de tidligere oppgavene, pluss litt til er avmerket.

Stor takk til den som kan hjelpe meg...
sEirik
Guru
Guru

(1) Bruk Pytagoras til å regne ut CD.
(2) Så bruker du cosinus for å regne ut CG.
(3) Legger du dem sammen, så har du hele stigen.

Siden du sliter litt med det, så kan jeg ta dem i detalj.

(1) Vi betrakter trekanten CDH, som er rettvinklet, og dermed kan vi angripe den med Pytagoras. Vi kjenner katetene, som er 4 m og 5.7 m. Da er det bare å trykke inn i formelen.
[tex]CD = \sqrt{4^2 + 5.7^2} m \approx 7.0 m[/tex]

(2) Vi ser nå på trekanten BCG, som også er rettvinklet, og da kan vi bruke cosinus på den. Vi lar CG være x meter lang. Legg merke til at [tex]\frac{5}{x} = \cos (55^\circ )[/tex]. Da er [tex]x = \frac{5}{\cos (55^\circ)} \approx 8.7[/tex]. Altså er CG ca 8.7 meter lang.

(3) Hvis du ikke klarer denne, så er ikke matte noe for deg.
njadve
Fibonacci
Fibonacci

Takk skal du ha for kjapt svar. Jeg vet denne ikke er spesielt vanskelig, men jeg driver med eksamensrepetisjon. For å si det sånn er det en stund siden jeg drev med trigonometri. Jeg må bare få det inn i hodet igjen. Jeg var en racer på akkurat dette før...
Post Reply