Ligninger, står fast :\ dårlig på slikt.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
atcho
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 30/05-2007 11:39

Noen som er så snille at de orker å hjelpe meg?
Klarer ikke å lage sånt brøkstrek, så bruker "/"

a: 2x/5+ 1 = 3 / 4 - 3x

b: 4x - 5 = 3 + 3x
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

Få på nok parenteser...dette kan tolkes på ulike måter !
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
atcho
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 8
Joined: 30/05-2007 11:39

Janhaa wrote:Få på nok parenteser...dette kan tolkes på ulike måter !
ok. Slik?

a: (2x/5)+ 1 = (3 / 4) - 3x

b: 4x - 5 = 3 + 3x
rimb
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 4
Joined: 30/05-2007 16:58

atcho wrote:Noen som er så snille at de orker å hjelpe meg?
Klarer ikke å lage sånt brøkstrek, så bruker "/"

a: 2x/5+ 1 = 3 / 4 - 3x

b: 4x - 5 = 3 + 3x
Hei! a: først må du gange bort brøken. Finn fellesnevneren til 5 og 4, som er 20. Da ganger du hele likningen med 20.

2X/5*20 + 1*20 = 3/4 *20 - 3x*20

Ved de to brøkleddene, kan nå strykes. Ved den første så stryker du fem, og 20/5 , betyr at du har 4 igjen. Altså 2x*4=8x. Ved den andre så står du igjen med 5, altså 3*5. Hvis jeg ikke roter, står du nå igjen med følgende:

8x + 20 = 15 - 60x. bruk nå overflytningsregelen og du står igjen med.
-52x = -5 - del på - 52 på begge sider. Svaret blir: x = 5/52. Dette høres litt rart ut, men allikevel så har du vel skjønt fremgangsmåten. Den andre likningen klarer du nok nå...
etse
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 191
Joined: 24/11-2006 15:07

a: (2x/5)+ 1 = (3 / 4) - 3x

b: 4x - 5 = 3 + 3x
##############

skal løse disse mes forklaringer slik at du kanskje forstår. Penget her er ikke at du skal få riktig svar, men at du lærer. så forstår du ikke, si ifra =)
Jeg løser disse med teskje metoden =D så går sikkert greit.

A: [tex]\frac{2x}{5} + 1 = \frac{3}{4} - 3x[/tex]

Jeg ser at dette er en likning med brøk. En ting du må lære deg til er at ved slike situasjoner skal det ringe en bjelle som sier FELLESNEVNER.
Ok, greit. men hvorfor får vi, og hvordan finner vi fellesnevneren?

Først: om du ikke husker det, så er nevneren det tallet under brøkstreken.
Husk at 1 og 3x og så kan skrives som brøk. De vil se slik ut: [tex]\frac{1}{1}\ ,\ \frac{3x}{1}[/tex] siden å dele på en ikke gjør noen forandring =)

En enkel metode for å finne fellesnevner er å gange sammen alle nevnerene som er i likningen, og vi ser at vi har følgende nevnere: 5,1,4,1 . 5*1*4*1 = 20. Vi bruker derfor 20 som vår fellesnevner. Dette betyr at vi skal omskrive alle brøkene slik at de får 20 som nevner.

[tex]\frac{2x}{5} + \frac{1}{1} = \frac{3}{4} - \frac{3x}{1}[/tex]

Vi tar først for oss den første brøken: [tex]\frac{2x}{5}[/tex]
Hva vi er ute etter er å finne en tall vi kan gange nevneren med for å få 20. Enkel hodetenking får oss frem til at 5*4=20. vi må altså gange med 4.
MEN vi kan ikke bare gange med 4 nede, da forandrer vi hele brøken. Vi må gange med 4 oppe og (telleren).

[tex]\frac{2x}{5}\ =>\ \frac{2x\cdot 4}{5\cdot 4}\ =>\ \frac{8x}{20}[/tex]

Vi gjør det samme for alle brøkene og får et stykke som ser slik ut: (si ifra om jeg gikk for fort frem nå)

[tex]\frac{8x}{20} + \frac{20}{20} = \frac{15}{20} - \frac{60x}{20}[/tex]

Når vi har funnet en fellesnevneren kan vi ta og gange hele likningen med dette tallet(20) dette vil føre til at vi kan bare stryke den:

[tex]\frac{8x\cdot 20}{20} + \frac{20\cdot 20}{20} = \frac{15\cdot 20}{20} - \frac{60x\cdot 20}{20}[/tex]

[tex]8x+20=15-60x[/tex]
her bruker vi flytte og bytte regelen og sorterer X på en side, og tallene på en annen.

[tex]9x+60x=15-20[/tex]
[tex]69x=-5[/tex]

[tex]\underline{\underline{X=-\frac{5}{69}}}[/tex]

STYGT SVAR!
Post Reply