Program?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du har egne programmer der du kan skrive i LaTeX kode og få det opp som blant annet pdf (jeg har laget min egen regelbok på denne måten). Jeg bruker TeXniC Center http://www.toolscenter.org/. I og med at dette er det eneste programmet jeg har brukt vet jeg ikke hvordan det er i forhold til andre liknende programmer, men det fungerer bra for meg.
For grafer bruker jeg Graph http://www.padowan.dk/graph/. Så hvis jeg for eksempel vil ha en graf i regelboken min, så lager jeg grafen i Graph, lagrer den som et bilde, og så legger jeg den til i latexdokumentet der jeg har regelboken min.
Jeg vet ikke om det var akkurat dette du var ute etter, men jeg håper dette hjalp deg litt på vei.
For grafer bruker jeg Graph http://www.padowan.dk/graph/. Så hvis jeg for eksempel vil ha en graf i regelboken min, så lager jeg grafen i Graph, lagrer den som et bilde, og så legger jeg den til i latexdokumentet der jeg har regelboken min.
Jeg vet ikke om det var akkurat dette du var ute etter, men jeg håper dette hjalp deg litt på vei.
Man starter med
\documentclass{article}
\begin{document}
og slutter med
\end{document}
All tekst skal innemellom de to. At "dokumentklassen" (eller hva det nå blir på norsk) er "article" var bare et eksempel, det finnes også andre. For å få en overskrift skriver man \section{Overskriften}. Alternativt \subsection{Underoverskrift} for underoverskrift. Noen andre nyttige kommandoer er \newline for ny linje, \newpage for ny side, \smallskip for litt avstand (tar en linje tror jeg), eller \bigskip for enda mer avstand. For å skrive mattesymboler har du to alternativer:
1) Starte og slutte med dollartegn, f.eks. $3\cdot4$ blir [tex]3\cdot4[/tex]. Hvis du bruker dollartegn blir formlene stående blant teksten.
2) Starte med \[ og slutte med \]. Hvis du bruker denne metoden plasserer den automatisk formelen på en egen linje med avstand før og etter.
Hvis du skal ha en tabell kan du for eksempel bruke "array":
\[
\begin{array}{lc}
\end{array}
\]
Første og siste tegnene er for å angi at du skal skrive matteformler, begin og end array angir hvor "arrayen" starter og slutter. "lc" er for å angi om den skal være venstrestilt (l), midtstilt (c), eller høyrestilt (r). Denne er også fin å bruke til for eksempel tabeller. Eksempel:
Du vil ha en formel til venstre, og ved siden av ha en forklaring for formelen
\[
\begin{array}{lc}
(x^r)\prime=rx^{r-1} & Potensregel~for~derivasjon\\
(kx)\prime=k\cdot(x)\prime & ~konstantregel~for~derivasjon\\
\end{array}
\]
Her angir "&" at den skal bytte fra venstrestilt til midstilt (dette kan f.eks. være nyttig hvis du vil ha en haug med formler nedenfor hverandre med en forklaring ved siden av, og vil at det skal se ut som en slags tabell). "\\" angir at linjen du holder på med er slutt, og at du vil begynne på en ny. "~" tegnene mellom bokstavene er for å angi at det skal være mellomrom (vanlig mellomrom funker ikke når du er i "mathmode").
Hvis du skriver {|l|c|} istedenfor {lc} så får du en vertikal linje mellom de forskjellige delene (så det blir mer som en tabell med fysisk adskilte deler). For å få horisontale linjer skriver du \hline etter den linja du vil ha det på. Eksempel:
Vi bruker det forrige eksempelet, men nå vil vi at det skal se ut som en tabell med fysisk adskilte deler:
\[
\begin{array}{|l|c|}
(x^r)\prime=rx^{r-1} & Potensregel~for~derivasjon\\ \hline
(kx)\prime=k\cdot(x)\prime & ~konstantregel~for~derivasjon\\ \hline
\end{array}
\]
Si ifra hvis dette var utrolig dårlig forklart og/eller hvis det er noe jeg ikke nevnte.
\documentclass{article}
\begin{document}
og slutter med
\end{document}
All tekst skal innemellom de to. At "dokumentklassen" (eller hva det nå blir på norsk) er "article" var bare et eksempel, det finnes også andre. For å få en overskrift skriver man \section{Overskriften}. Alternativt \subsection{Underoverskrift} for underoverskrift. Noen andre nyttige kommandoer er \newline for ny linje, \newpage for ny side, \smallskip for litt avstand (tar en linje tror jeg), eller \bigskip for enda mer avstand. For å skrive mattesymboler har du to alternativer:
1) Starte og slutte med dollartegn, f.eks. $3\cdot4$ blir [tex]3\cdot4[/tex]. Hvis du bruker dollartegn blir formlene stående blant teksten.
2) Starte med \[ og slutte med \]. Hvis du bruker denne metoden plasserer den automatisk formelen på en egen linje med avstand før og etter.
Hvis du skal ha en tabell kan du for eksempel bruke "array":
\[
\begin{array}{lc}
\end{array}
\]
Første og siste tegnene er for å angi at du skal skrive matteformler, begin og end array angir hvor "arrayen" starter og slutter. "lc" er for å angi om den skal være venstrestilt (l), midtstilt (c), eller høyrestilt (r). Denne er også fin å bruke til for eksempel tabeller. Eksempel:
Du vil ha en formel til venstre, og ved siden av ha en forklaring for formelen
\[
\begin{array}{lc}
(x^r)\prime=rx^{r-1} & Potensregel~for~derivasjon\\
(kx)\prime=k\cdot(x)\prime & ~konstantregel~for~derivasjon\\
\end{array}
\]
Her angir "&" at den skal bytte fra venstrestilt til midstilt (dette kan f.eks. være nyttig hvis du vil ha en haug med formler nedenfor hverandre med en forklaring ved siden av, og vil at det skal se ut som en slags tabell). "\\" angir at linjen du holder på med er slutt, og at du vil begynne på en ny. "~" tegnene mellom bokstavene er for å angi at det skal være mellomrom (vanlig mellomrom funker ikke når du er i "mathmode").
Hvis du skriver {|l|c|} istedenfor {lc} så får du en vertikal linje mellom de forskjellige delene (så det blir mer som en tabell med fysisk adskilte deler). For å få horisontale linjer skriver du \hline etter den linja du vil ha det på. Eksempel:
Vi bruker det forrige eksempelet, men nå vil vi at det skal se ut som en tabell med fysisk adskilte deler:
\[
\begin{array}{|l|c|}
(x^r)\prime=rx^{r-1} & Potensregel~for~derivasjon\\ \hline
(kx)\prime=k\cdot(x)\prime & ~konstantregel~for~derivasjon\\ \hline
\end{array}
\]
Si ifra hvis dette var utrolig dårlig forklart og/eller hvis det er noe jeg ikke nevnte.
Tusen takk for en flott forklaring! Det dekker det jeg skal bruke den til iallefall
Men ellers hvis man vil ha skrift er det bare å skrive?
Og en annen ting, vet du hvordan man får "grader" symbolet i en formel? den lille sirkelen opp i høyre hjørne.

Men ellers hvis man vil ha skrift er det bare å skrive?
Og en annen ting, vet du hvordan man får "grader" symbolet i en formel? den lille sirkelen opp i høyre hjørne.
Ja, for vanlig skrift er det bare å skrive. Hvis du skal ha fet skrift skriver du \textbf{det du vil ha i fet skrift}, for kursiv skriver du \textit{det du vil ha i kursiv}, og for understrekning pleier jeg å bruke vanlig \underline{det du vil ha understreket}. Jeg brukte en del tid på å finne ut hvordan jeg skulle legge til bilder, så jeg legger ved en kjapp forklaring på det og:
Mellom \documentclass{article} og \begin{document} legger du til
\usepackage[pdftex]{graphicx}
For å legge til et bilde bruker du koden
\includegraphics[scale=0.50]{C:/texpictures/goldenratioexample.png}
Angeånde grader: Jeg er faktisk ikke sikker, tror jeg bare har brukt ^o selv.
Mellom \documentclass{article} og \begin{document} legger du til
\usepackage[pdftex]{graphicx}
For å legge til et bilde bruker du koden
\includegraphics[scale=0.50]{C:/texpictures/goldenratioexample.png}
Angeånde grader: Jeg er faktisk ikke sikker, tror jeg bare har brukt ^o selv.
Det skal være en hvit boks når du er inne i programmet der det blant annet står "LaTeX=>PDF" (hvis den ikke står der, så ta musen opp ovenfor der du skriver, høyreklikk, og kryss av for LaTeX), der velger du hvilket format du vil ha filen i.
Snarveien: Ctrl+Shift+F5. Eventuelt: Build -> Current file -> Build and view.
Snarveien: Ctrl+Shift+F5. Eventuelt: Build -> Current file -> Build and view.
Angående de nordiske vokalene:Chepe wrote:Genial "brukerveiledning! Flott at noen tar seg tid til å skrive såpass utfyllende!![]()
To spørsmål (foreløpig)
Er det noe man kan gjøre for å få de nordiske vokalene (æøå)?
Og dersom man vil ha mattesymbolene større, er dette mulig?
liten ø : \o Stor ø: \O
Liten æ: \ae Stor æ: \AE
Liten å: \aa Stor å: \AA
Ellers kom jeg også over denne en eller annen gang:
http://www.stdout.org/~winston/latex/latexsheet.pdf
To flotte sider med LaTeXkoder.