kombinatorikk 2mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

jjk
Noether
Noether
Posts: 35
Joined: 09/03-2007 18:57

Hei, jeg trenger hjelp med en oppgave her. Jeg har fasiten, men jeg er litt uenig i svaret det gir, så jeg ville satt pris på om noen her tolket oppgaven og ga meg sin mening på den:

Vi har ti ungdommer, 5 gutter og 5 jenter, de skal alle spille tennis. Det skal settes opp par med en gutt og en jente. Hvor mange ulike sammensetninger med fem par kan vi sette opp?
Ariane
Cantor
Cantor
Posts: 136
Joined: 19/12-2006 13:36

5! ?
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

[tex]{5 \choose 1} \cdot {5 \choose 1} + {4 \choose 1} \cdot {4 \choose 1} + {3 \choose 1} \cdot {3 \choose 1} + {2 \choose 1} \cdot {2 \choose 1} + {1 \choose 1} \cdot {1 \choose 1} + = 5 \cdot 5 + 4 \cdot 4 + 3 \cdot 3 + 2 \cdot 2 + 1 \cdot 1 = 25 + 16 + 9 + 4 +1 = 55[/tex]

edit:

Interessante diskusjoner her, men jeg holder fortsatt fast på mitt eget resonnement:

Vi har ganske enkelt et uordnet utvalg uten tilbakelegging. Samtidig som det er to trekkinger for hvert valg. Dette kombineres dermed ved å multiplisere hver av trekningene med hverandre.
Last edited by ettam on 27/05-2007 17:21, edited 2 times in total.
jjk
Noether
Noether
Posts: 35
Joined: 09/03-2007 18:57

Jeg tenkte og 5!, men løsningsforslaget til denne eksamen sier 5*5. Det er jo hvor mange par det finnes er det ikke?, og det er vel ikke det de spør om.
Hva du tenker på Ettam det skjønner jeg ikke?[/quote]
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Posts: 202
Joined: 19/05-2007 00:18
Location: Oslo (Bodø)

ettam wrote:[tex]{5 \choose 1} \cdot {5 \choose 1} + {4 \choose 1} \cdot {4 \choose 1} + {3 \choose 1} \cdot {3 \choose 1} + {2 \choose 1} \cdot {2 \choose 1} + {1 \choose 1} \cdot {1 \choose 1} = 5 \cdot 5 + 4 \cdot 4 + 3 \cdot 3 + 2 \cdot 2 + 1 \cdot 1 = 25 + 16 + 9 + 4 +1 = 55[/tex]
Er riktig den der..

Du starter med 5J og 5G, så tar du ut et par. Det er da 5*5=25 muligheter å velge blant dem.
Nå har du 4J og 4G, så tar du ut et par . Det er da 4*4= 16 muligheter å velge blant dem.

... så 9 muligheter, så 4 muligheter, ...

Så har du nå 1J og 1G så tar du ut det paret . Det er da bare 1*1=1 mulighet å velge.

Antall muligheter å velge blant blir da summen av disse del-mulighetene. Altså 25+16+9+4+1=55 muligheter

På skikkelig harbarka matteform kan vi generelt si at:

[tex]\sum_{n=0}^{\text{min}(g,j)-1}(g-n)(j-n),\text{ }g,j\in\mathbb{Z}\geq0\[/tex]

der g er antall gutter og j er antall jenter

[tex]\sum_{n=0}^{5-1}(5-n)(5-n)=\sum_{n=0}^{4}(5-n)^2=55[/tex]
Last edited by Zoiros on 27/05-2007 01:10, edited 3 times in total.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Posts: 202
Joined: 19/05-2007 00:18
Location: Oslo (Bodø)

jjk wrote:Jeg tenkte og 5!, men løsningsforslaget til denne eksamen sier 5*5. Det er jo hvor mange par det finnes er det ikke?, og det er vel ikke det de spør om.
Hva du tenker på Ettam det skjønner jeg ikke?
5*5 = 25 forteller hvor mange muligheter du har å velge mellom hvis du skal lage bare ett par.
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

jjk
Noether
Noether
Posts: 35
Joined: 09/03-2007 18:57

Ja, jeg lagde to poster på to matteforum, hva er poenget?
etse
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 191
Joined: 24/11-2006 15:07

løsningen blir vel 5! ettersom at det dere regner ut gir for mange svar. (Dere regnet det ut som en ordnet rekke, det er en uordnet..)
Tenk slik: vi kaller guttene for g1,g2,g3,g4,g5. og jentene for j1,j2,j3,j4,j5.
I følge deres utregning så blir disse 2 utrekningene forskjellige:
man trekker:
g1 og j1, g2 og j2, g3 og j3, g4 og j4, g5 og j5

men man kan og trekke:
g2 og j2, g1 og j1, g4 og j4, g3 og j3, g5 og j5.

i følge dere er dette 2 helt forskjellige utrekninger, men du sitter jo i praksis med de samme parene. Derfor blir den forlaringen på realisten en mye bedre måte å regne det ut på(og for såvidt den riktige). jeg siterer:
Tja, alle skal jo organiseres i par, så vi kan likeså greit stille opp guttene på rad og velge ut ei jente til hver av dem.

For den første gutten er det jo fem å velge i, han velger én, deretter er det fire valg for gutt nr. to, osv.

Totalt blir det [tex]5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 5! [/tex] = 120mulige valg.
Ariane
Cantor
Cantor
Posts: 136
Joined: 19/12-2006 13:36

Etse jeg spekulerer i det samme.


Fem venner skal på kino, hvor mange måter kan de ordnes på? Blir ikke dette samme resonnomentet?
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Posts: 202
Joined: 19/05-2007 00:18
Location: Oslo (Bodø)

etse wrote:løsningen blir vel 5! ettersom at det dere regner ut gir for mange svar. (Dere regnet det ut som en ordnet rekke, det er en uordnet..)
Tenk slik: vi kaller guttene for g1,g2,g3,g4,g5. og jentene for j1,j2,j3,j4,j5.
I følge deres utregning så blir disse 2 utrekningene forskjellige:
man trekker:
g1 og j1, g2 og j2, g3 og j3, g4 og j4, g5 og j5

men man kan og trekke:
g2 og j2, g1 og j1, g4 og j4, g3 og j3, g5 og j5.

i følge dere er dette 2 helt forskjellige utrekninger, men du sitter jo i praksis med de samme parene. Derfor blir den forlaringen på realisten en mye bedre måte å regne det ut på(og for såvidt den riktige). jeg siterer:
Tja, alle skal jo organiseres i par, så vi kan likeså greit stille opp guttene på rad og velge ut ei jente til hver av dem.

For den første gutten er det jo fem å velge i, han velger én, deretter er det fire valg for gutt nr. to, osv.

Totalt blir det [tex]5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 5! [/tex] = 120mulige valg.
Begynner å bli enig med deg. Hvorfor blir vår måte å gjøre det feil? Skjønner at det er feil fordi 5! er rett men, hva er galt med tankegangen.

Edit: Never mind.. står jo i begynnelsen av løsningsforslaget ditt.. ordnet vs uordnet.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Posts: 202
Joined: 19/05-2007 00:18
Location: Oslo (Bodø)

Nå går dette i surr for meg.. Hvis vi mener at:

utvalg 1:
g1 og j1, g2 og j2, g3 og j3, g4 og j4, g5 og j5

utvalg 2:
g2 og j2, g1 og j1, g4 og j4, g3 og j3, g5 og j5.

er forskjellige og dere mener at det er det samme. Bør ikke vi da få et tall (55) som er større enn deres (120), siden vi har flere godkjente å telle blant.

Men tror jeg er enda enig i at 5! er rett.. Ingen matte grunn bare en følelse..
Daggy
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 6
Joined: 11/01-2007 16:44
Location: Ås

Man kan ordne n gjenstander i rekkefølge på n! måter.. 5! vil således ikke gi noen mening, siden det ikke sier noe om parene.

Mitt forslag (som flere andres):

vi har 5 gutter og 5 jenter å velge i par 1 = 5*5
4 g 4 j i par 2 (fordi det er en gutt og jente mindre) par 2 = 4*4 osv til og med 1*1 i siste par

(5*5)+(4*4)+(3*3)+(2*2)+(1*1)

rekkefølgen har ikke noen betydning siden ulik rekkefølge gir like par (uordnet utvalg). Når et par er valgt, er det 'en gutt og 'en jente mindre (altså ikke tilbakelegging) ..

[tex] {5\choose 1}{5\choose 1}+{4\choose 1}{4\choose 1}+{3\choose 1}{3\choose 1}+{2\choose 1}{2\choose 1}+{1\choose 1}{1\choose 1}[/tex]

Fordi :
Har man n gjenstander og skal velge ut k av dem uordnet uten tilbakelegging, kan vi da gjøre det på
[tex]{n\choose k}[/tex] forskjellige måter
Last edited by Daggy on 27/05-2007 20:24, edited 1 time in total.
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

Undrer meg på hvordan folk klarer å lage så mye ut av så lite.
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

Magnus wrote:Undrer meg på hvordan folk klarer å lage så mye ut av så lite.
Er det ikke flott da!

En masse flinke folk som tenker og tenker :wink:

Hva mener så du, store GURU?! :D
Post Reply