Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
Andreaseh
- Pytagoras

- Posts: 14
- Joined: 07/05-2007 15:59
√9-2*4(i annen)(altså 4 i annen,, det samme som 4*4, men fikk ikke til å plasserer det 2 tallet opp)
-
zell
- Guru

- Posts: 1777
- Joined: 09/02-2007 15:46
- Location: Trondheim
[tex]\sqrt{9}-2 \ \cdot \ 4^2[/tex]
Slik?
[tex]\sqrt{3 \ \cdot \ 3} - 2 \ \cdot \ (2 \ \cdot \ 2)^2[/tex]
[tex]3 - 2^5 = -29[/tex]
-
etse
- Dirichlet

- Posts: 191
- Joined: 24/11-2006 15:07
vil legge til at roten av 9 kan være både +3 og -3. derfor kan du brife til læreren med 2 svar: -29 og -35 =)
-
Toppris
- Maskinmester

- Posts: 383
- Joined: 03/02-2005 19:32
- Location: Stavanger
etse wrote:vil legge til at roten av 9 kan være både +3 og -3. derfor kan du brife til læreren med 2 svar: -29 og -35 =)
Litt farlig påstand dette.
Når vi bruker tegnet [tex]\sqrt{}[/tex] så mener en den positive kvadratroten, så det blir litt feil å påstå at [tex]\sqrt{9}[/tex] har to løsninger.
Det som derimot blir korrekt er å si at [tex]x^2=9[/tex] har to løsninger, nemlig [tex]\pm\sqrt{9}=\pm 3[/tex]