Graf som viser hva slags stater som grenser til hverandre?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
lizza
Pytagoras
Pytagoras

Jeg holder på med en oppgave som jeg ikke vet om er 100 prosent riktig. Jeg skal tegne en graf som viser hva slags stater som grenser til hverandre. Jag har da tenkt slik:

Image

Jeg har trukket en strek fra hver stat til neste stat den grenser mot. Stater som ligger i en stat som bare grenser mot den staten den ligger i går ikke videre. Jeg har prøvd å sikte på tallene på kartet, men det var ikke alle pilene som traff direkte på tallet. Det er innenfor staten da.

1) Ut i fra grafteori si om det er mulig å komme i gjennom alle statene uten å gå i gjennom en stat flere ganger, for å ende opp i den staten man startet i til slutt.

Der skrev jeg at det ikke er mulig å starte en hvilken som helst stat og komme tilbake til utgangspunktet uten å krysse en stat mer enn en gang. Det er noen stater som grenser til bare en stat og da må du tilbake gjennom den staten en kommer i fra for å fortsette. Det er litt tynt og sier ikke så mye om det oppgaven spør etter vel?

2) Jeg skal også forklare om det er en hamiltonsykkel i grafen. Da fikk jeg litt hjelp til å formulere det slik. Hvis du ser på statene Bremen, Saarland og Berlig vil du se at det IKKE er mulig å finne en hamilton syklus pga at de tre stater KUN grenser til EN OG BARE EN annen stat. Det vil jo da si at det ikke vil være mulig å starte i en stat å gå igjennom alle statene for så å kunne havne i den samme staten igjen. Hva er så forskjell på det de spør etter i oppgave 1 og oppgave 2?

Er det noen som kan hjelpe meg litt med de tingene her? Gi meg noen tips?
Post Reply