Jeg har trukket en strek fra hver stat til neste stat den grenser mot. Stater som ligger i en stat som bare grenser mot den staten den ligger i går ikke videre. Jeg har prøvd å sikte på tallene på kartet, men det var ikke alle pilene som traff direkte på tallet. Det er innenfor staten da.
1) Ut i fra grafteori si om det er mulig å komme i gjennom alle statene uten å gå i gjennom en stat flere ganger, for å ende opp i den staten man startet i til slutt.
Der skrev jeg at det ikke er mulig å starte en hvilken som helst stat og komme tilbake til utgangspunktet uten å krysse en stat mer enn en gang. Det er noen stater som grenser til bare en stat og da må du tilbake gjennom den staten en kommer i fra for å fortsette. Det er litt tynt og sier ikke så mye om det oppgaven spør etter vel?
2) Jeg skal også forklare om det er en hamiltonsykkel i grafen. Da fikk jeg litt hjelp til å formulere det slik. Hvis du ser på statene Bremen, Saarland og Berlig vil du se at det IKKE er mulig å finne en hamilton syklus pga at de tre stater KUN grenser til EN OG BARE EN annen stat. Det vil jo da si at det ikke vil være mulig å starte i en stat å gå igjennom alle statene for så å kunne havne i den samme staten igjen. Hva er så forskjell på det de spør etter i oppgave 1 og oppgave 2?
Er det noen som kan hjelpe meg litt med de tingene her? Gi meg noen tips?