Hei jeg trenger hjelp til 2 algebraoppgaver. Her er de:
2(x+y)i andre + (x+y)(x-y)-(x-y)i andre - 2x(x+y)
Åssen regner man ut dette og hva blir svaret?
Også lurer jeg på hva svaret til denne oppgaven blir:
x(x-1)/3 + 5(x+2)/2x - 2 1/2
(ps: 2 1/2 er brøk, altså 2 hele og 1/2 deler)
Det hadde vært KJEEEMMMPE snilt hvis noen kunne hjelpe meg med denne og den første oppgaven...
et par algebra oppgaver
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
1)
2(x + y)[sup]2[/sup] + (x + y)(x - y) - (x - y)[sup]2[/sup] - 2x(x + y)
2(x[sup]2[/sup] + 2xy + y[sup]2[/sup]) + x[sup]2[/sup] - y[sup]2[/sup] - (x[sup]2[/sup] - 2xy + y[sup]2[/sup]) - 2x[sup]2[/sup] - 2xy (Bruker kvadratsetningene)
2x[sup]2[/sup] + 2xy + 2y[sup]2[/sup] + x[sup]2[/sup] - y[sup]2[/sup] - x[sup]2[/sup] + 2xy - y[sup]2[/sup] - 2x[sup]2[/sup] - 2xy (Skriver ut leddene, det er lurt å finne uttrykk med motsatt fortegn slik at du kan stryke dem mot hverandre, fks x[sup]2[/sup] forkortes mot -x[sup]2[/sup])
Jeg kan jo overlate til deg å forkorte dette til det som blir svaret.
2)
Her finner du fellesnevner (6x), også må du gange alle ledd (både teller og nevner) med det som trengs for å få denne fellesnevneren. Fks må du gange 3 med 2x for å få 6x, og da må du også gange telleren i den brøken med 2x. Dette må gjøres på alle ledd. Så trekker du sammen det hele til slutt.
Spør hvis du lurer på noe!
2(x + y)[sup]2[/sup] + (x + y)(x - y) - (x - y)[sup]2[/sup] - 2x(x + y)
2(x[sup]2[/sup] + 2xy + y[sup]2[/sup]) + x[sup]2[/sup] - y[sup]2[/sup] - (x[sup]2[/sup] - 2xy + y[sup]2[/sup]) - 2x[sup]2[/sup] - 2xy (Bruker kvadratsetningene)
2x[sup]2[/sup] + 2xy + 2y[sup]2[/sup] + x[sup]2[/sup] - y[sup]2[/sup] - x[sup]2[/sup] + 2xy - y[sup]2[/sup] - 2x[sup]2[/sup] - 2xy (Skriver ut leddene, det er lurt å finne uttrykk med motsatt fortegn slik at du kan stryke dem mot hverandre, fks x[sup]2[/sup] forkortes mot -x[sup]2[/sup])
Jeg kan jo overlate til deg å forkorte dette til det som blir svaret.
2)
Her finner du fellesnevner (6x), også må du gange alle ledd (både teller og nevner) med det som trengs for å få denne fellesnevneren. Fks må du gange 3 med 2x for å få 6x, og da må du også gange telleren i den brøken med 2x. Dette må gjøres på alle ledd. Så trekker du sammen det hele til slutt.
Spør hvis du lurer på noe!

"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"