3MZ vs. 2MX

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ingerj87
Pytagoras
Pytagoras
Sted: Trondheim

Hei! Hva er egentlig forskjellen på 3MZ og 2MX? Vet ikke hvilket fag jeg skal ta?
Magnus
Guru
Guru

MZ-parallellen har vel med noe tallteori (bra!) og litt annen geometri, mens MX går litt dypere på de mer teoretiske emnene.. Vanskelig å forklare da jeg ikke har hatt begge, men jeg hadde hvertfall gått for 2MX+3MX :)
ingerj87
Pytagoras
Pytagoras

Takker for det. Men litt av problemet er nemlig at jeg er ferdig på videregående og studerer sykepleie ved HIST. Har lyst til å ta 2MX/3MZ, 2Fy og 3KJ. Men har ikke meldt meg opp som privatist ennå. Og da går jo ikke det til sommeren. Og nå skal de jo forandre de greiene til Matte R2 osv. Får jeg tatt eksamen i 2MX til jul da?? :? Det står at da føres bare fagene i tredjeklasse altså 3MX eller 3MZ, og da må jeg jeg velge 3MZ? Hva gjør jeg med 2FY? Veit det ble mye spørsmål på en gang. Jeg er forvirret og trenger hjelp...
Setter pris på oppklaring!
DeLaVega
Pytagoras
Pytagoras

Det gjelder å holde tungen rett i munnen når det gjelder disse vgs fagene. Jeg vet ikke noe om de nye fagene etter reformen men når det gjelder matematikkfagene på vgs tror jeg at jeg skal kunne hjelpe deg litt på veg.

Jeg mener iallefall å huske følgende:
Matematikk 2MZ + 3MZ = 2MX
Jeg vet ikke hva forskjellen på pensum er men 2MX går igjennom det 2MZ og 3MZ tar på to år. Det er nemmelig forskjell på timeantallet i disse fagene. 2MX er et 5-timers fag, mens 2MZ mener jeg er et 3-timers fag, og 3MZ tror jeg er et 2.timers fag. det er derfor du ser at høyere utdanning krever 3MZ/2MX eller lignende.

Du kan hoppe fra 2MX og over til 3MZ, men du kan ikke hoppe fra 2MZ til 3MX, dette da pga. innholdet i pensum. Men du kan vel ikke ta hverken 3MX eller 3MZ uten å ha hatt 2.klasse matematikken først.
Det samme gjelder vel også med fysikk og kjemi. Obligatoriske forkunskaper i 3kj og 3fy er henholdsvis 2kj og 2fy. Om de har endret noe på reglene i forbindelse med overgangen det vet jeg ikke, men dette var iallefall det jeg ble fortalt når jeg gikk på vgs.
Svar