Tog-oppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
SeverN
Noether
Noether
Posts: 21
Joined: 26/02-2006 19:41
Location: En kaffekjele

Trenger virkeli hjelp med en oppgave iløpet av kvelden!:

Det er 200 km mellom de to byene Nisselund og Grøtnes. Et tog som går med en fart på 80 km/t, starter fra Nisselund samtidig som at et tog som går med en fart på 140 km/t, starter fra Grøtnes. Hvor langt fra Nisselund vil de to togene møtes?

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg løser denne iløpet av kvelden?
Mor di e mann! Å far din veit d!
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Posts: 114
Joined: 25/04-2006 14:59

Du ser enkelt at på 1t har de kjørt [tex]80km+140km=220km[/tex]

[tex]200km/220km=0,90909090909090909090909090909091\approx0,91[/tex]

altså må de kjøre 0,91 deler av en time.

[tex]60*0,91=54,6[/tex]

De må da kjøre i 54,6 minutter for å møtes.

Og så ser vi at:

[tex]80km*0,91=72,8km[/tex]

og

[tex]140*0,91=127,4[/tex]

Man kan da tenke seg ut ifra at vi brukte ca.beregninger, at det ene toget kjørte 72,7km. Og det andre 127,3km.
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

Bare èn liten anekdote til "SquareKnowledge". Egentlig ikke relatert til oppgaven, men de som ikke kjenner teknikken, vil kanskje finne den interessant.

Spørsmål:
Hvordan skrive 0,909090909090909.... som brøk?

Vi skriver x = 0,909090909090909....

100x = 90,9090909090909....
99x = 90

[tex] x = \frac {90}{99} = \frac {10}{11}[/tex]

I vårt tilfelle kunne du selvfølgelig sett dette ved å bare forkorte utgangsbrøken, men men. Dette er da hvertfall standard metode for å bestemme desimaltall med repeterende desimal-sekvenser som rasjonell brøk.
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Posts: 114
Joined: 25/04-2006 14:59

Hmm, ser forsåvidt greit smart ut :)

Men hvordan bruker man det i andre tilfeller? F.eks 0,66666 etc?

Ser utifra hvordan du gjor det, at 100x da ville blitt 66,666666....
Og at 99x da ville blitt 66

Skal man da ta 66over99 da? [tex]\frac{66}{99}[/tex]
Dette blir jo forsåvidt et delestykke; [tex]66 / 99 = 0,666666...[/tex]
Derav 66/99=22/33=2/3 Så jeg antar at jeg tok rett i min beslutning :)


(Forresten, så mangler dere et matematisk symbol her, gjentagelsestegnet som brukes ved en strek over 2siffre som skal gjentas i det uendelige. Just reminding :) )
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

SquareKnowledge wrote: (Forresten, så mangler dere et matematisk symbol her, gjentagelsestegnet som brukes ved en strek over 2siffre som skal gjentas i det uendelige. Just reminding :) )
Hva med:

[tex]\frac{10}{11}=0,\bar{90}...[/tex]
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Posts: 114
Joined: 25/04-2006 14:59

Vet det ligger i TEX funksjonen, men det ligger ikke i mymbolene som er på venstre side når du skriver et innlegg ;)
sEirik
Guru
Guru
Posts: 1551
Joined: 12/06-2006 21:30
Location: Oslo

Det som er til venstre der er bare noen av de viktigste. Hvis du virkelig vil bruke matematiske symboler, så lær deg like godt TeX først som sist.
Post Reply