Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
enda en feil i faktoriseringen, prøv å skrive 2x^2-14x+12 som 2(x^2-7x+6) vil fjøre det lettere å se, eller står det ikke hva den går mot, regner med 1.
Ta å les litt i boka om dette, må sette inn hele uttrykket også... Sving innom faktorisering også.. Det er viktig å kunne godt når du kommer deg videre.. Brukes så og si hele tiden
Last edited by meCarnival on 19/03-2009 22:43, edited 2 times in total.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ta å les litt i boka om dette, må sette inn hele uttrykket også... Sving innom faktorisering også.. Det er viktig å kunne godt når du kommer deg videre.. Brukes så og si hele tiden
Ser du har 6+2h-1-6-1, og dette blir 2h, men ville ikke det blitt 2h-2?
Jo, riktig det men står den oppdaterte versjonen i ditt sitat der...
Redigerte den ene fordi jeg glemte når jeg tok bort parentesene å bytte fortegn på den ene inne parentesen...
2(3+h)-1 = 6+2h-1 = 6-1+2h = 5+2h
Var nok bare en fortegns fra hans side også...
Ingeniørmatematikk IV
Var en skrivefeil, skulle vært 5 + 2h, som du kunne sett fra resultatet på slutten:P. For meCarnival så har han 6+2h-1-6+1, ikke noen paranteser her, så det blir, og skal bli, 2h.
Andreas mener jeg må skjerpe meg Svarer så fort... Men ligger i sofaen og glo ufatterlig kjedelig tv, men nå tenkte å starte å se mer på typer rekketester for å gjøre noe nyttig =)... Men gikk vel litt fort i svingene, men ikke sett noen feil da...
Ja, jeg regner uten parenteser og får dermed 6 og Auduness regner ferdig med "-1" når han regner ut hver enkelt funksjon hver for seg. Da ender du opp med 5... Jeg satt det rett inn, så begge er jo mulig som du ser ...
Ingeniørmatematikk IV