Pascaltrekanten og 18 bokstav i gresk alfabet :)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvofor kan vi skrive [tex]\sum_{n=1}^3 \frac {n+2}n[/tex], men ikke [tex]\sum_{n=0}^3 \frac {n+2}n[/tex]?
Jeg er ikke helt sikker men jeg tror det er fordi n delt på n er lik 1. Derfor skriver vi n=1.Emomilol wrote:Hvofor kan vi skrive [tex]\sum_{n=1}^3 \frac {n+2}n[/tex], men ikke [tex]\sum_{n=0}^3 \frac {n+2}n[/tex]?
Men noen må se på de siste oppgavene jeg har prøvd å løse, er de riktige?
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Angående summen i signaturen min, kan den additive konstanten (er det det den heter?) i summen være hva som helst.
Her er en som du kanskje finner mer avansert.
[tex]\sum_{k=0}^\infty \frac{1}{2^k}= \\ \sum_{n=0}^\infty \frac{1}{n!}=[/tex]
Disse to kan (så vidt jeg vet) ikke løses analytisk, fordi det er uendelige rekker. Men de konvergerer. Derfor går de mot bestemte verdier. Ser du hvilke verdier det er snakk om?
Disse to kan (så vidt jeg vet) ikke løses analytisk, fordi det er uendelige rekker. Men de konvergerer. Derfor går de mot bestemte verdier. Ser du hvilke verdier det er snakk om?
Uendelige verdier, eller infinitesimaler?espen180 wrote:Angående summen i signaturen min, kan den additive konstanten (er det det den heter?) i summen være hva som helst.
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Er det noe feil her?sxofield wrote:Jeg prøver igjen som jeg tror det er;
[tex]\sum_{n=0}^5 n^2=1^2+2^2+3^2+4^2=svaret?[/tex]
[tex]\sum_{n=0}^4 n(n+2)=1(1+2)+2(2+2)+3(3+2)+4(4+2)=svaret?[/tex]
[tex]\sum_{n=1}^3 \frac {n+2}n=\frac{1+2}{1}+\frac{2+2}{2}+\frac{3+2}{3}=svaret?[/tex]
Nei! Brøkverdien blir mindre og mindre for hver iterasjon, så det kan ikke stemme.sxofield wrote:Uendelige verdier[...]
Last edited by Emilga on 05/06-2008 21:48, edited 1 time in total.
Nei. De konvergerer. Det vil si at selv om du legger til uendelig av ledd, vil summen gå mot en bestemt verdi.
Et tips til Emomilols oppgave:
Hva blir [tex]\frac{2}{0}[/tex] da?

Da vil du jo for n = 0 få 0 under brøken, og det er ikke lovEmomilol wrote:Hvofor kan vi skrive [tex]\sum_{n=1}^3 \frac {n+2}n[/tex], men ikke [tex]\sum_{n=0}^3 \frac {n+2}n[/tex]?

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
hehheheehehheespen180 wrote:Nei. De konvergerer. Det vil si at selv om du legger til uendelig av ledd, vil summen gå mot en bestemt verdi.
Det er en bestemt regel for dette.

Et tips n over 0 blir alltid ___?
Fortsatt har ingen svart meg på denne, lurer fortsatt. Setter pris på svar.sxofield wrote:Er det noe feil her?sxofield wrote:Jeg prøver igjen som jeg tror det er;
[tex]\sum_{n=0}^5 n^2=1^2+2^2+3^2+4^2=svaret?[/tex]
[tex]\sum_{n=0}^4 n(n+2)=1(1+2)+2(2+2)+3(3+2)+4(4+2)=svaret?[/tex]
[tex]\sum_{n=1}^3 \frac {n+2}n=\frac{1+2}{1}+\frac{2+2}{2}+\frac{3+2}{3}=svaret?[/tex]
Ser bra ut det der.
2/0 = (tull)^0
2/0 = (tull)^0
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
yapp!Olorin wrote:Ser bra ut det der.
2/0 = (tull)^0

Takk for hjelpen Olorin !

Klart kan de løses. Førstnevnte kan man finne ved hjelp av den lukkede formen av en geometrisk rekke, sistnevnte er faktisk lik e.espen180 wrote:Angående summen i signaturen min, kan den additive konstanten (er det det den heter?) i summen være hva som helst.
Jarle kan dette tror jeg, kan du da vise oss?Jarle10 wrote:Klart kan de løses. Førstnevnte kan man finne ved hjelp av den lukkede formen av en geometrisk rekke, sistnevnte er faktisk lik e.espen180 wrote:Angående summen i signaturen min, kan den additive konstanten (er det det den heter?) i summen være hva som helst.

-
- Dirichlet
Fasinerende at den andre blir e! (utropstegn og ikke fakultet)[tex]\sum_{k=0}^\infty \frac{1}{2^k}= \\ \sum_{n=0}^\infty \frac{1}{n!}=[/tex]
edit: forresten, jeg må dele min undring på disse rare ting:
I den første. Blir det summen av alle tall (R) mellom 1 og 0?
1/1..summelum ...til 1/ [symbol:uendelig]
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]