Posted: 27/05-2007 21:46
Pokker å!! Hvem har rett?
1) Enig. Dette har utviklet seg til en morsom diskusjon...KjetilEn wrote:Her var det jo mange fine teorier, men fasiten har nok rett.
De ulike kombinasjonene kan sees på som et ordnet par. Mengden av alle slike ordnede par er det kartesiske produktet
Ser på det som et ordnet par så vi ikke får multiplisiteter. Siden {g1, j1} = {j1, g1}KjetilEn wrote: 2) Hvorfor mener du at vi har kombinasjoner av ordende par her? Jeg skulle tro, parene var uordnet. (Hvis det er noe som heter det da. Litt på tynn is her, har kun et kurs med statistikk og sannsynlighetsregning fra universitetet, og det er kanskje litt for lenge siden nå).
Spurte professorn min i statestikk og fikk følgende svar:Magnus wrote:Ja, 5! er jo åpenbart det eneste naturlige svaret her. Av den grunn jeg siterte tråden på realisten også.
jjk: Var denne oppgaven hentet fra ei lærebok, i så fall hvilken?jjk wrote:Hei, jeg trenger hjelp med en oppgave her. Jeg har fasiten, men jeg er litt uenig i svaret det gir, så jeg ville satt pris på om noen her tolket oppgaven og ga meg sin mening på den:
Vi har ti ungdommer, 5 gutter og 5 jenter, de skal alle spille tennis. Det skal settes opp par med en gutt og en jente. Hvor mange ulike sammensetninger med fem par kan vi sette opp?
Med fare for å irritere noen som er flinkere enn meg...Zoiros wrote:Spurte professorn min i statestikk og fikk følgende svar:Magnus wrote:Ja, 5! er jo åpenbart det eneste naturlige svaret her. Av den grunn jeg siterte tråden på realisten også.
Hei,
Riktig svar er 5! Dette er som stoleksemplet. Erstatt de 5 stolene med 5
gutter.
Om jentene velger stoler eller gutter er hipp som happ! Lykke til med
videre forberedelser.
Beste hilsen
Bent
http://www.uio.no/sok?person=bent
Trenger kanskje å forklare hvordan jeg oppfatter "vi setter opp par" her...ettam wrote: Hvordan kan du si at dette er et stoleksempel? Det står jo i oppgaven at "vi setter opp par". Da er det en "tredje person" som velger, ikke jentene eller guttene.