Lost in Integration

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet

Sliter litt med en oppgave om volumet til et omdreiningslegemet (skrujern-skaft, oppgave 805 i oppgavesamlinga 3mx, for de litt som er litt gjerrige på nysinga si. (nysgjerrige... .... ørken))

Integranden er: [tex]\pi \int\limits_0^6 {(\sqrt x } \cdot e^{ - \frac{x}{3}} )^2 dx[/tex]

Burde jeg opphøye i andre med engang for enkelhetens skyld, eller sette det som [tex](u)^2 dx[/tex] og integrere u? Jeg er fryktelig ustødig på å tolke hva som er best og enklest, og mest av alt hva som kommer til å gi riktig svar. (Er privatist, alene i matteverdenen)

Uansett kom jeg fram til at [tex](u)^2 = (x \cdot e^{ - \frac{{2x}}{3}} )[/tex].

Riktig så langt?

Men det er når at integreringa skal skje at alt faller fra hverandre. Vanligvis ville jeg konsultert fasiten og fått et blikk av det ubestemte integralet skal, bli og derifra ense hvordan de har gått fram. Men når det er bestemte integraler blir det litt verre.

integrerte med:
[tex]u^, = e^{\frac{{ - 2x}}{3}}[/tex]

[tex]u = - \frac{3}{2}e^{ - \frac{{2x}}{3}}[/tex]

[tex]v = x \\[/tex]

[tex]v^, = 1 \\[/tex]

(virka som deriveringstegnet fikk uttrykket til å forsvinne... brukte standard u' = ....)

anyhoo, endte jeg opp med et litt snuskete resultat:

[tex]\pi \left[ { - \frac{3}{2}e^{ - \frac{{2x}}{3}} \cdot x - \frac{9}{4}e^{ - \frac{{2x}}{3}} } \right]_0^6[/tex]

antar at dette verken vil jeg meg et positivt svar, matematisk sett og generelt sett.

Derfor spør jeg nå etter hjelp: Hjelp?
Last edited by Justin Sane on 21/03-2009 15:05, edited 2 times in total.
Markonan
Euclid
Euclid

God kveld.

Det er alt for sent, og jeg er alt for trøtt, til å sette meg inn i denne oppgaven nå... lurer faktisk litt på hvorfor jeg i det hele tatt måtte sjekke forumet på denne tiden av døgnet. :D

Men, jeg sjekket det ubestemte integralet på Wolframs Online Integrator.
http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=((x^(1%2F2)*exp(-x%2F3))^2&random=false

Så vidt jeg kan se er integrasjonen din fullstendig korrekt!

Edit. Forumet likte ikke helt parentesen i lenken min. Kopier hele lenken, eller gå på integratoren selv og lim inn:
((x^(1/2)*exp(-x/3))^2
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Stone
Dirichlet
Dirichlet

Stemmer som Markonan sier, at integralet ditt er korrekt.
Du sier du antar at dette ikke gir noe positivt svar.. Men hva med å bare teste? Da oppdager du fort at det faktisk gir et positivt svar ;)
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet

suksess!

tusen takk for at du fant det ut, og at du viste meg et nytt leketøy! :)
Jeg testa det ut men fikk negativt svar, men ble riktig når jeg var ekstra pirkete på kalkulatoren. Og for de som fremdeles ikke vil nyse på andre, er volumet av skaftet: [tex]6,421cm^3[/tex]
Markonan
Euclid
Euclid

Godt jobbet! Ganske ekkelt integral du startet med.

Et helt perfekt svar ville vel vært noe sånt som
[tex]\Big(\frac{9\text{e}^4 - 45}{4\text{e}^4}\Big)\pi[/tex]
men det er veeeldig pirkete. :wink:
Justin Sane wrote: (virka som deriveringstegnet fikk uttrykket til å forsvinne... brukte standard u' = ....)
Skal du bruke derivasjonstegnet i Tex, er det med kommandoen \prime.
Selv bruker jeg {\tiny\prime}. Slik:
g^{\tiny\prime}(x) = 5 -> [tex]g^{\tiny\prime}(x) = 5[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
meCarnival
Riemann
Riemann

eller det er også mulig og opphøye i komma

f^,(x) = [tex]f^,(x)[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply