Areal av polar kurver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
sprettfinn
Noether
Noether

Trenger hjelp til å finne integrasjonsgrensene til utregning av areal av polar kurve.

[tex]r = \sqrt{4cos2 \theta}[/tex]
espen180
Gauss
Gauss

Da må du først beskrive grensene. Det der kan være hva som helst.
sprettfinn
Noether
Noether

Formelen for arealet er gitt ved dobbeltintegralet

[tex]\int \int rdrd\theta[/tex]

Men jeg trenger hjelp til å finne grensene her, når jeg setter at [tex]\theta [/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] så får jeg arealet til å bli 0.
sprettfinn
Noether
Noether

Sett at jeg velger at [tex]\theta[/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] og at [tex]r[/tex] går fra 0 til [tex]\sqrt{4cos2\theta[/tex]

Så ender jeg opp med å få et areal = 0 ifølge formen for areal.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

sprettfinn wrote:Sett at jeg velger at [tex]\theta[/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] og at [tex]r[/tex] går fra 0 til [tex]\sqrt{4cos2\theta[/tex]
hva med å skrive det slik, pga symmetri:

[tex]A=8 \int_0^{\pi\over4}\,\,\int_0^{\sqrt{4\cos(2\theta)}}\,r\,dr\,d\theta[/tex]

:?:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann

sprettfinn wrote:Sett at jeg velger at [tex]\theta[/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] og at [tex]r[/tex] går fra 0 til [tex]\sqrt{4cos2\theta[/tex]

Grunnen er nok at r er reell, så du må bruke grensen

[tex]\sqrt{4|cos2\theta|[/tex]
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Arealelementet i polarkoordinater er [tex]r {\rm d} r {\rm d} \theta[/tex], noe som betyr at arealet er gitt ved [tex]\frac 1 2 \int r(\theta)^2 {\rm d} \theta[/tex]. (Dette kan sees på andre måter og - Hvordan?). Grensene finner du ved å undersøke hvor radiusen er definert - den er ikke definert for alle theta mellom 0 og 2Pi. Ting forenkles fort herfra.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Post Reply