Trenger hjelp til å finne integrasjonsgrensene til utregning av areal av polar kurve.
[tex]r = \sqrt{4cos2 \theta}[/tex]
Areal av polar kurver
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Da må du først beskrive grensene. Det der kan være hva som helst.
-
- Noether
Formelen for arealet er gitt ved dobbeltintegralet
[tex]\int \int rdrd\theta[/tex]
Men jeg trenger hjelp til å finne grensene her, når jeg setter at [tex]\theta [/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] så får jeg arealet til å bli 0.
[tex]\int \int rdrd\theta[/tex]
Men jeg trenger hjelp til å finne grensene her, når jeg setter at [tex]\theta [/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] så får jeg arealet til å bli 0.
-
- Noether
Sett at jeg velger at [tex]\theta[/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] og at [tex]r[/tex] går fra 0 til [tex]\sqrt{4cos2\theta[/tex]
Så ender jeg opp med å få et areal = 0 ifølge formen for areal.
hva med å skrive det slik, pga symmetri:sprettfinn wrote:Sett at jeg velger at [tex]\theta[/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] og at [tex]r[/tex] går fra 0 til [tex]\sqrt{4cos2\theta[/tex]
[tex]A=8 \int_0^{\pi\over4}\,\,\int_0^{\sqrt{4\cos(2\theta)}}\,r\,dr\,d\theta[/tex]

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Grunnen er nok at r er reell, så du må bruke grensensprettfinn wrote:Sett at jeg velger at [tex]\theta[/tex] går fra 0 til [tex]2\pi[/tex] og at [tex]r[/tex] går fra 0 til [tex]\sqrt{4cos2\theta[/tex]
[tex]\sqrt{4|cos2\theta|[/tex]
Arealelementet i polarkoordinater er [tex]r {\rm d} r {\rm d} \theta[/tex], noe som betyr at arealet er gitt ved [tex]\frac 1 2 \int r(\theta)^2 {\rm d} \theta[/tex]. (Dette kan sees på andre måter og - Hvordan?). Grensene finner du ved å undersøke hvor radiusen er definert - den er ikke definert for alle theta mellom 0 og 2Pi. Ting forenkles fort herfra.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence