Jeg har et problem med denne oppgaven:
"Katetene i en rettvinklet trekant ABC er gitt: AB = 8,5 og BC = 15.
Regn ut høyden fra B ned på AC."
Jeg skjønner oppgaven, men det jeg er usikker på er hvordan jeg kan vise at ABC og AB(D) er formlike, slik at jeg kan begynne å regne ut resten.
EDIT: Ser at BC(D) også er formlik de andre forsåvet, men problemet mitt er fortsatt hvordan jeg skal vise dette...
Geometri - Formliket og kongruens
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
Du skal jo bare regne ut høyden (mostående katet) fra punkt C ned på AB?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
Litt dårlig tid nå, men AC vil vel bli delt i to siden punktet fra B på AC må stå rett vinklet (90 grader)?
Del to sier i ene trekanten og sett det lik samme sidene i den andre trekanten?
Del to sier i ene trekanten og sett det lik samme sidene i den andre trekanten?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Jeg tror ikke AC blir delt av B... har konstruert trekanten, og den er ikke sånn.
Jeg vet av vinkel B er 90 grader, og den nye vinkelen som som kommer frem fra normalen B ned på AC (som jeg kaller D) er også 90 grader. Men er dette nok informasjon til å si at ABC er formlik AB(D)?
Kan jeg si at vinkel A er den samme i begge, og vinkel B er lik D, og da må den siste vinkelen være den samme? Derfor er de formlike?
Jeg vet av vinkel B er 90 grader, og den nye vinkelen som som kommer frem fra normalen B ned på AC (som jeg kaller D) er også 90 grader. Men er dette nok informasjon til å si at ABC er formlik AB(D)?
Kan jeg si at vinkel A er den samme i begge, og vinkel B er lik D, og da må den siste vinkelen være den samme? Derfor er de formlike?

OK, takk. 
Hva med denne:
"I et trapes PQRS er PQ og RS de parallelle sidene. PQ = 5 cm og RS = 12 cm.
Diagonalene PR og QS skjærer hverandre i et punkt T slik at PT er 3 cm.
Finn lengden av PR."
Det er vel trekant PQT og trekant RST som er formlike her, men hvordan sier jeg det? =/

Hva med denne:
"I et trapes PQRS er PQ og RS de parallelle sidene. PQ = 5 cm og RS = 12 cm.
Diagonalene PR og QS skjærer hverandre i et punkt T slik at PT er 3 cm.
Finn lengden av PR."
Det er vel trekant PQT og trekant RST som er formlike her, men hvordan sier jeg det? =/