Differensiallikning, hva mender de her?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mariush
Cayley
Cayley

Hei!

Trenger litt hjelp med denne oppgava, skjønner ikke akkurat hva det spørres etter:
B 5.67 Sigma R2

Radioaktiv nedbryting gir likningen y' +ky = 0

a) Løs likningen generelt - OK .
b) 131-I Har en halvveringstid på 8,0 døgn. Bestem k. - OK
c) Vis generelt at T_1/2 = ln2 / k OK. (her er T_1/2 ment som halvveringstiden.)
d) k er sannsynligheten for at en nuklide går i stykker. Finn sannsynligheten for at en nuklide går i stykker i løpet av ett døgn.

Her skjønner jeg virkelig ikke hva som menes, og hvordan jeg skal angripe. Noen tips?
Last edited by mariush on 14/03-2009 15:30, edited 1 time in total.
Realist1
Euclid
Euclid

Jeg tror bare de mener hvor mange nuklider som går i stykker det første døgnet. Er langt i fra sikker, men.

Hvilket oppgavenummer er det?

Altså, når du har funnet ut hvor mange nuklider som går i stykker det første døgnet i forhold til totalen, så er det jo en smal sak å finne sannsynligheten for at en enkelt nuklide er ett av disse? Slik jeg ser det.
meCarnival
Riemann
Riemann

Står ikke spesifikt første døgnet, men ett døgn. Det tolker jeg som et vilkårlig døgn. Regne messig er jeg litt usikker...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Realist1
Euclid
Euclid

Ja, jeg så det, men vil ikke sannsynligheten endre seg fra dag til dag? Jeg har ikke regnet gjennom oppgaven, kun lest oppgaveteksten overfladisk. Hehe, jeg tar helt sikkert feil, men likevel. Det er ikke første gang jeg er sett en uklar eller feil oppgavetekst, liksom.
mariush
Cayley
Cayley

Realist1: B 5.67 Sigma R2

Høres kanskje ikke dumt ut å finne antall og derav sannsynlighet, men som det sies under, skal det vel gjelde et vilkårlig døgn. Dessuten vet jeg ikke om det er snakk om for en hvilken som helst nuklide eller I-131.

I utgangspunktet tolker jeg det jo som om det er snakk om en hvilken som helst nuklide, men fasit sier at svaret er ca 8.7%. Altså utelukker det at det er snakk om noe generelt? [/list]

Edit: boka mi heter visst sigma mener noen..
Last edited by mariush on 14/03-2009 16:12, edited 1 time in total.
meCarnival
Riemann
Riemann

Det gjelder I-131 iogmed du har halveringstiden til den oppgitt høyere opp + at en vilkårlig nuklide har jo forskjellige halveringstider... rimelig diffus oppgave
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
mariush
Cayley
Cayley

Se der ja. Svaret var jo i grunnen akkruat det samme.

takk!
Post Reply