Vi ser på funksjonene
[tex]f(x)=\arccos\left(\cos(x)\right) \\ g(x)=\arccos\left(\sin(x)\right)[/tex]
Når disse funksjonene er plottet i samme ortogonale koordinatsystem, danner de veldig vakre rektangler. Uendelig mange flotte, fine rektangler.
For å få nattesøvnen tilbake må vi regne ut deres areal. Hva er arealet til et av disse rektanglene?
Visning av utregning oppfordres.
Arealberegning
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
For de interesserte:

Antar forresten du har en skrivefeil i f(x) (antar det skal være [tex]f(x) = \arccos(\sin(x))[/tex]

Antar forresten du har en skrivefeil i f(x) (antar det skal være [tex]f(x) = \arccos(\sin(x))[/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Meg som tenkte feil. Tenkte at [tex]arccos(cos(x))[/tex] ville bli lik y=x, men der rotet jeg litt - den er jo likevel periodisk. *rote litt*
Uansett - bildet jeg postet vil nok være svært likt - selv om det ikke er de samme funksjonene
Uansett - bildet jeg postet vil nok være svært likt - selv om det ikke er de samme funksjonene

Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
-
- Dirichlet
- Sted: Bebyggelse
Skjæringsp: hvis g(x)=f(x) så må "kjernene" cosx = sinx [tex]\Rightarrow[/tex] x= arctan(1) = [symbol:pi] /4 Da har vi altså x-verdi for krysnpunktet som er et hjørne i første rektangelet. y-verdi fås ved å sette inn i en av formlene.
...så jukser vi og roter til vi finner koordinatene til tre hjørner i det første rektangelet...
Da kan vi bruke at Arealet til paralellogrammet er absoluttverdien av skalarproduktet til vektorene som spenner ut rektangelet.
Fikk vektorene
[ [symbol:pi] /4,- [symbol:pi] /4] og [5 [symbol:pi] /4],15 [symbol:pi] /4]
|skalarproduktet| og svaret på hva arealet av rektangelet ble = 6,168
Spørs om det blir mer nattesøvn av dette. Sent nok er det nå!!
...så jukser vi og roter til vi finner koordinatene til tre hjørner i det første rektangelet...
Da kan vi bruke at Arealet til paralellogrammet er absoluttverdien av skalarproduktet til vektorene som spenner ut rektangelet.
Fikk vektorene
[ [symbol:pi] /4,- [symbol:pi] /4] og [5 [symbol:pi] /4],15 [symbol:pi] /4]
|skalarproduktet| og svaret på hva arealet av rektangelet ble = 6,168
Spørs om det blir mer nattesøvn av dette. Sent nok er det nå!!
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Feil svar, er jeg redd.
Forøvrig er arealet av parallellogrammet lik lengden av kryssproduktet av vekterene som går langs to sider ved siden av hverandre.
Forøvrig er arealet av parallellogrammet lik lengden av kryssproduktet av vekterene som går langs to sider ved siden av hverandre.