Hva slags kalkulator trenger jeg? (BI)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg skal gå på Bedriftsøkonom på BI til høsten og skal nå skaffe meg kalkulator, som jeg kan bruke under hele studiet, og som dekker alt det jeg trenger av funksjoner. Den må være programmerbar. Noen som kan anbefale noe/vet hva som brukes på BI? Har spurt på BI og de hadde ikke noen spesiell type å anbefale..

Her er link til studiet i tilfelle dere må vite hva slags matte jeg skal ha:
> Bedriftsøkonom: Matematikk for økonomer

Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg! Takk! :)
Gjest

Hei!
Til mitt første år på BI brukte jeg min gamle Casio CFX-9850G som jeg hadde brukt på MX-kursene på videregående. Det er en vanlig, programmerbar grafisk kalkulator. I klassen min hadde studentene stort sett grafiske kalkulatorer av merket Casio eller Texas.

Skal du derimot fortsette på BI på økonomilinjen vil du trenge en finanskalkulator, først til kurset investering og finansiering i 2. klasse. Hele klassen min investerte etter råd fra foreleser i en HP 17bII+, en kalkulator jeg er meget fornøyd med. Eneste problemet (bortsett fra prisen..) er at den ikke kan vise grafer.

Så mitt råd til deg er at dersom du bare skal gå første året og bli bedriftsøkonom, så holder det at du kjøper deg en vanlig grafisk
kalkulator.
Dersom du vet at du skal fortsette så ville jeg kjøpt meg en finanskalkulator - brukt eller ny - egentlig så snart som mulig. Det tar nemlig en stund å lære seg alle menyene, men kjenner du kalkulatoren godt har du en kjempefordel på eksamen.
Gjest

Og vi på siv.ing-utdanninga må slite med en enkel HP-kalkulator... (håpløs som den også går under:P). Kan legge sammen tall, ta sin cos og løse andregradsuttrykk.. det er omtrent det. hehe.. jippi. Får faktisk ikke lov å bruke kalkisen fra vgs mer.
Bernoulli
Cantor
Cantor
Sted: Trondheim

Jeg liker den vi bruker på siv.ing. Man kan da gjøre ganske mye med den, unntatt å tegne grafer. Personelig skjønner jeg ikke hvorfor man må bruke så kraftige kalkulatorer i vgs. Bortkastet penger spør du meg :)
DarkMatter

Den kalkulatoren jeg må bruke på universitetet kan bare regne cos, sin, +- og slike basis ting. Kan ikke løse annengradslikninger, noe jeg synes er litt teit.
Gjest

Hmm, ja litt enig. Det er ganske bortkasta, men jeg hadde mye moro med å lage program på den i fysikktimene. (2fy var et døllt fag). Om du sier man kan gjøre mye med HP30S spørs det hva du mener med mye. Det kan gjøre litt mer enn de 4 regneoperasjonene, men det er ikke mye. Med tanke på TI-89 som de brukte før. Kan løse diff.likn og sånn. Jeg er enig i at på sin måte er bra å ha restriksjoner på hvilken kalkulator man får bruke til eksamen, men savner f.eks å kunne regne matriser osv, men hey, hva har man MATLAB for..
Gjest

HP 17 kan vise graf, rimelig sikker på det. Jeg har en HP 19, den eldre utgaven.
Gjest

Noen som vet hvor mange tegn de forskjellige kalkulatorene viser? Får visst ikke bruke noe som kan vise mer enn 160 tegn på eksamen..
Knuta

Anonymous skrev:Noen som vet hvor mange tegn de forskjellige kalkulatorene viser? Får visst ikke bruke noe som kan vise mer enn 160 tegn på eksamen..
Hva mener du med hvor mange tegn? Antall samtidige tegn som kan vises i displayet eller om kalkulatoren har fullt Ascii sett?

Hvis jeg skal referere til mine kalkulatorer så har TI-83 8 linjer à 16 tegn.
V-300 har 8 linjer à 38 tegn pluss en masse andre funkjsonskoder. C-300 har 17 linjer à 24 tegn. Og HP-49 med høyest mulig oppløsning, 9 linjer à 21 tegn. Denne oppløsningen kan settes ned til at du er under 160 tegn.

Jeg ville heller tro at de mener om en kalkulatoren har CAS. En kalkulator som har CAS kan regne med symboler. X,Y, Z blir behandlet som symboler i stedet for variabler som på mindre avanserte kalkulatorer. Den kan også derivere, regne ut bestemte og ubestemte intergraler. Noen kan også regne diffrensial-ligninger.

TI-83 har ikke CAS, men det har HP-49. Så jeg syntes det ville være rart hvis du fikk godkjent en HP-49.
Gjest

Takk for svar.
Dette er hva det står om bruk av kalkulator på eksamen.. (er jo ingen vits å kjøpe en som kan mer om jeg ikke kan bruke den på eksamen.. )

Programmerbar kalkulator
Betyr at kalkulatoren ikke må vise mer enn 160 tegn, tekst eller tall på skjerm/display. Kan forhåndsprogrammeres. Den må være batteridrevet og kan ikke ha skriveenhet eller kommunikasjonsenhet. Den må ikke forstyrre andre studenter med pipelyd o.l.
Gjest

Noen som vet hvor mange tegn Casio kalkulatorene viser? Hvis dette med antall tegn er så viktig synes jeg det er rart det skal være så vanskelig å finne ut.. synes ikke det står noe om det noe sted jeg..
Gjest

jeg kan gange 2 med 2 og knyte mine sko ;) *ækkeæstoltnu*
Gjest

Har nå fått tak i en "gammel" Casio CFX9850G.. regner med at den gjør susen inntil videre. :)
Svar