Enkel prosentoppgave jeg ikke får til å stemme.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Elijah
Pytagoras
Pytagoras

Heisann,

Studerer en bok om aksjehandel på egenhånd og har ingen lærer å henvende meg til, så jeg håper noen her kan hjelpe:)

Klipper og limer hele avsnittet:

If I were a young speculator with 50,000 to trade, I would take an initial position of no more than 10% of the total - 5000 - and set exit points to limit potential losses to 10 to 20% of that - a 500 to 1000 loss. In other words, I would set it up so that my losses were no more than 1 to 2% of the total risk capital.

If I made 2000 on my first trade, I would bank 1000 and increase the opening size of my next position to 6000, in effect reducing my initial capital at risk by 20%, while increasing my actual risk capital by the same amount.

Jeg får ikke det siste regnestykket der til å stemme, og lurer på om det er meg det er noe galt med eller om det er en feil i teksten.

På forhånd takk!

Mvh

Elijah
Markonan
Euclid
Euclid

Var litt tungvint forklart - noe som desverre er en uheldig gjenganger i veldig mye matematisk litteratur. Tror derimot jeg forstod hva de mente, du kan se over og se om du er enig og utfordre resonnementet min hvis du er uenig. :)

Du har $50,000, og du bestemmer deg for å investere $5,000. Det betyr at du da setter $45,000 i banken.

Fra de $5,000 du investerer, tjener du $2,000.

Du investerer i neste omgang $6,000, og har $46,000 i banken. I prinsippet betyr dette at du punger ut $4,000 fra "egen lomme" som er 20% mindre enn i stad. Du investerer derimot totalt $6,000 som er en økning med $1,000 fra det du opprinnelig investerte, eller det de kaller 'the same amount'.

Capisce? :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Elijah
Pytagoras
Pytagoras

Mange takk Markonan! Capisce! :D

Jeg tror sannelig du har helt rett. Får trøste meg med at det var litt dårlig forklart;)

Feilen jeg gjorde var at jeg tenkte at han hele tiden hadde 50 000 siden han handler på margin, og ikke 45 000.

Hvordan blir man mer smart og skarpere i tankegangen? Jeg burde ha forstått denne oppgaven.

Jeg har ikke regnet på noen år, men er student og føler at hjernen min kunne ha vært skarpere med slike problemstillinger. Jobber dog med litt annet materiale til vanlig.
Post Reply