parallell motstander

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gabel
Jacobi
Jacobi

Jeg prøver og vise at [tex]\frac{1}{T}=\left(\frac{1}{a}+\frac{1}{a}+\frac{1}{a}+\frac{1}{a}\right) \Rightarrow T =\frac{a}{4}[/tex]

Dette er jeg ganske sikker på stemmer, men leter etter en generell måte og skrive dette på

Har kommet til dette

[tex]n = \frac{1}{a} \\ T = \left(n+n+n+...n\right)^{-1}[/tex]
Last edited by gabel on 23/02-2009 13:33, edited 1 time in total.
2357
Lagrange
Lagrange

[tex]\frac{1}{T}=\frac{4}{a}[/tex]
Gang med [tex]\frac{aT}{4}[/tex] på begge sider av likhetstegnet (eller del det opp i flere, mindre operasjoner) og vips har du [tex]T=\frac{a}{4}[/tex] som du ville ha.
gabel
Jacobi
Jacobi

Hva det hva ett lite eksempel av det jeg prøvde og få til, det jeg vil prøve og vise er at vis en har n antall motstander i paradell som har samme strørelse. Er den total ressistasen det samme som dimensjonen av den ene delt på antall motstander..
Emilga
Riemann
Riemann

[tex]\frac{1}{T}=\left(\frac{1}{a}+\frac{1}{a}+\frac{1}{a}+\frac{1}{a}\right) = \frac 4a[/tex]

[tex]T^{-1} = \frac 4a[/tex]

[tex]\left( T^{-1} \right)^{-1} = \left(\frac 4a \right)^{-1}[/tex]

[tex]T = \frac a4[/tex]
ettam
Guru
Guru

gabel wrote:Hva det hva ett lite eksempel av det jeg prøvde og få til, det jeg vil prøve og vise er at vis en har n antall motstander i paradell som har samme strørelse. Er den total ressistasen det samme som dimensjonen av den ene delt på antall motstander..
Slik?

[tex]{1 \over T}=\left({1 \over R} + {1 \over R} +...+ {1 \over R} \right)[/tex]

[tex]{1 \over T}={n \over R}[/tex]

Kryssmultipliserer:

[tex]1 \cdot R = n \cdot T[/tex]

[tex]T = {R \over n}[/tex]
gabel
Jacobi
Jacobi

ettam wrote:
gabel wrote:Hva det hva ett lite eksempel av det jeg prøvde og få til, det jeg vil prøve og vise er at vis en har n antall motstander i paradell som har samme strørelse. Er den total ressistasen det samme som dimensjonen av den ene delt på antall motstander..
Slik?

[tex]{1 \over T}=\left({1 \over R} + {1 \over R} +...+ {1 \over R} \right)[/tex]

[tex]{1 \over T}={n \over R}[/tex]

Kryssmultipliserer:

[tex]1 \cdot R = n \cdot T[/tex]

[tex]T = {R \over n}[/tex]
Glimrende, den skal studeres :)
Post Reply