Likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mari15
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 19/02-2009 18:56

Hei. Kan noen hjelpe meg med en matte oppgave?
5x-2=2x+4

husker ikke kordan man skulle gjøre det :? Håper noen av dokker kan hjelpe meg.
tmsn
Cantor
Cantor
Posts: 122
Joined: 02/12-2004 13:57
Location: Skien

Det som er veldig viktig å huske på i en likning er at du kan trekke fra og legge til hva du vil, men da må du huske å gjøre det på begge sider av likhetstegnet.

Så først prøver du å samle alle x-ledd på den ene siden, og vanlige tall på den andre siden av likhetstegnet.

5x - 2 = 2x + 4 - Hvordan blir det her?

Jo vi vil samle alle x ledd så da trekker vi vekk 2x på begge sider.
Slik at vi får 5x - 2x - 2 = 2x - 2x + 4, 2x vil da gå mot hverandre på høyre side slik at du får 0 x'er på høyre siden og 3x(5x-2x) på venstre siden

3x - 2 = 4 - Samme opperasjonen gjør du med tallene..

Klarer du resten selv?
HiT - Matematikk 2B elektro
mari15
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 19/02-2009 18:56

Det ble litt for vanskelig for meg å skjønne den. :?
Kan noen hjelpe meg å forklare den på litt enklere måte?
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

Hva er det du ikke forstår da?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
tmsn
Cantor
Cantor
Posts: 122
Joined: 02/12-2004 13:57
Location: Skien

hva er det du ikke skjønner da?

Kanskje si det på en annen måte som du er mer vandt til.
Vi er ute etter å finne hvilket tall som gjemmer seg bak x.

Vi må da samle alle alt som har x i seg.
5x - 2 = 2x + 4, for å samle x-leddene så flytter du over 2x til andre siden av likhetstegnet, men da må du HUSKE å bytte fortegn. Samme gjør du med tallene. Flytter 2 tallet over, husk bytt fortegn. Da får du:
5x-2x = 4 + 2 ... Prøv å se her hva som er forskjellen fra utgangspunktet ditt og det som er gjort.
Videre får jeg:
3x = 6, Nå vet vi hvor mye 3x er det samme som. Men vi vil vite hvor mye x er. Da deler vi på 3, gjør opperasjonen på begge sider av likhetstegnet får da
3x/3 = 6/3
x = 2
HiT - Matematikk 2B elektro
mari15
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 19/02-2009 18:56

det blir for komplisert!
Kan ikke dokker bare skrive kordan oppgaven går ut på?
Bare regnestykket. Det blir skrevve for mye mellom alt der.
vis dokker skjønner ka jeg mener ;-)
tmsn
Cantor
Cantor
Posts: 122
Joined: 02/12-2004 13:57
Location: Skien

5x - 2 = 2x + 4
5x - 2x = 4 + 2
3x = 6
x = 2

Hensikten er at du må skjønne hva som blir gjort her, viss ikke gjør jeg deg bare en bjørnetjeneste :)
HiT - Matematikk 2B elektro
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

Ja du må jo lese og forstå bakgrunnen for hvordan likninger løses da!

Kommer en ny likning så plutselig så skjønner du ikke hva du skal gjøre for å løse den siden vi gjorde denne oppgaven for deg...

Ta å les i læreboka di og spørr oss spesifikt hva du ikke forstår rundt vanlige likninger...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
mari15
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 19/02-2009 18:56

Skjønne jo at æ må lese det, men det her ka jeg gjorde nu må leveres imorra. Så hadde litt hastverk, skal nokk gjøre det bedre neste gang ;-)
Takk for hjelpen
mari15
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 19/02-2009 18:56

Men æ skjønte ikke kordan svaret kunne bli 2... heehe
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

du har 4x og de 4x'ne er lik totalt 40

[tex]4x = 40[/tex]

Da deler vi på antall x'r vi har og finner verdien for kun EN x. og da må vi dele på antallet som her er 4..

[tex]4x = 40[/tex]

[tex]\frac{4x}{4} = \frac{40}{4}[/tex]

[tex]x = 10[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
tmsn
Cantor
Cantor
Posts: 122
Joined: 02/12-2004 13:57
Location: Skien

At svaret blir 2 har formelt sett ingen betydning..
Det er viktigere å forstå opperasjonene som gjøres for at vi kommer fram til svaret.. Jeg er dessverre ingen pedagog, men du må nesten prøve å si oss hva du tenker når du løser en likning. Hele prinsippet går ut på å finne hva x skal være. Du må hele tiden ha klart for deg at x er et tall, og det er den verdien vi skal finne..

Hvilken klasse går du i?
HiT - Matematikk 2B elektro
Sindre0693
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 3
Joined: 11/02-2009 22:51

Du kan si det sånn da at x er et ukjent tall som du skal finne ut. F.eks som vist over.

4x=40

Her har du 4x som betyr 4 gange med x er lik 40

Altså for å finne ut hva x er må du bruke flytt og bytt metoden eller balanse metoden. Jeg viser bare flytt og bytt fordi jeg ikke har så mye tid.
(Bruker deletegn ( : ) istedenfor brøkstrek i tilfelle du har problemer med brøk.)
Flytt og bytt:
4x=40

x=40:4

x=10

Her vil du da flytte over x og når du flytter gange over likhets tegnet blir gange til dele. Her deler du da 40 delt på 4 som er 10. Det vil si at x(den ukjente) er 10. Så for å se om dette er riktig kan du da bytte ut x med 10.


4*10=40
mari15
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 19/02-2009 18:56

Jeg går i 9ende. xD
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

har du skjønt alt nå eller hittil? Står god forklart i matteboka di også antar jeg, ser på eller studer eksempler og se hva de gjør steg for steg nedover :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply