Normalvektor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Aurelia
Noether
Noether

Hei
strever litt igjen :D hva er metoden her? Skulle likt å vist om eg tenker riktige baner her, boka forklarere dette dårlig :roll:

eks:

1)

A(0,0,0) B(2,1,-2) C(1,2,2) D(2,-2,1)

vis at AD-vektor står normalt på planet gjennom punktene A B C?????
her tenkte jeg at vis jeg skal vise dette så må skalar produktet mellom to vektorer være =0
>AD=(2,-2,1) og >AB=(2,1,-2) og jeg får 0 har eg vist dette da?

2)

finn likningen for planet Q gjennom punktene A B C????
her har eg først funnet to vektorer i planet
AB (2,1-2)
AC(1,2,2)
deretter funnet vektor produktet (1,0,1) som er normalvektor til planet? deretter fant eg likningen ved å sette inn koordinatene til c(1,2,2) dette gav
x+z-5=0 er dette riktig fremgangsmåte??

3)

en parameter framstilt linje l: [x=-1-2t y=7+5t z=9+7t]
undersøk om noen av punktene B eller C ligger på linjen l?
her er eg blank
men mener at verken b eller c ligger på linjen siden da skulle ett av punktene vært -2, 5,7???
meget takknemlig for hjelp
Vektormannen
Euler
Euler

1) Jeg ville tatt å funnet normalvektoren til planet for så å vise at AD-vektor er parallell med denne.

2) Vektorproduktet ditt er feil. Det skal bli [6,-6,3], som kan kortes til normalvektoren [tex]\vec{n} = [2,-2,1][/tex]. For å finne ligningen til planet lager du deg en vektor fra f.eks. A til et generelt punkt P(x,y,z) i planet: [tex]\vec{AP} = [x, y, z][/tex]. Deretter bruker du at skalarproduktet mellom denne og normalvektoren skal bli 0 til å sette opp en ligning for planet.

3) For å undersøke om noen av punktene ligger på linja setter du rett og slett bare inn punktenes koordinater i parameterframstillingen. Hvis x-, y- og z-ligningene er oppfylte samtidig, ligger punktet på linja.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Aurelia
Noether
Noether

Takk jeg skal prøve
men er usikker på hvordan eg finner normalvektoren til planet hvilket plan?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck

Takk jeg skal prøve
men er usikker på hvordan eg finner normalvektoren til planet hvilket plan?
Planet punktene ABC ligger i, mener han. Og normalvektoren finner du ved å ta kryssproduktet av AB og AC:

[tex]\vec AB \times \vec AC[/tex]
Aurelia
Noether
Noether

Jippi det gikk fint :-) da fikk eg ABXAC ( 6, -6, 3) og denne er K(xyz) k er 3 og da blir (2, -2,1) som er AD derfor paralelle
Post Reply