Litt usikker om denne passer her
Dette er en praktisk problemstilling
Jeg ble stilt denne problemstillingen av samboeren. Nå er det en god del år siden jeg drev med matte og mye er glemt, så jeg trenger litt hjelp.
Problemstillingen i nøtteskall.
X=1 når Y = 0
X=2 når Y = 13
Hva er X når Y er 27?
Og hva er X når Y er 46?
Mer detaljert beskrivelse av problemet. Min samboer er jeger. På kikkerten på riflen hans er det streker som indikerer avstand.
På 100 meters hold så trenger han ikke å stille noe inn på kikkerten for det er utgangspunktet. Og da indikerer en strek/knepp, 1 cm(altså avstand mellom 2 strekker)
På 200 meters hold må han stille inn kikkerten for den er feil da med 13 cm fra utgangspunktet og da er 1 strek/knepp 2cm. Han må da flytte opp 6 knepp (13 delt på 2) for å kunne sikte riktig som ved 100 meters hold.
På 250 meters hold så er kikkerten feil med 27 cm i forhold til starten på 100 meter. Men han vet ikke da hvor mye en strek indikerer da, får å kunne vite hvor mange knepp han må flytte kikkerten for at sikte skal være riktig.
Og på 300 metershold er den feil med 46 cm i forhold til utgangspunktet på 100 meter.
X ovenfor er da cm som hver strek/knepp på kikkerten utgjør
Y er da cm feil på kikkerten i forhold til utgangspunktet.
100 m = 0 ca feil - da er 1 knepp=1cm - trenger ikke justere
200 m = 13 cm feil - da er 1 knepp= 2cm - må justere med 6 knepp
250 m = 27 cm feil - da er 1 knepp =?
300 m = 46 cm feil - da er 1 knepp =?
Derfor ligningen ovenfor. Men hvordan regner jeg ut hvor mye en strek/knepp er på 250 og 300 metershold?
Det er altså større og større feil på sikte jo lenger unna han er. Ligningen er da ikke en rett strek.
Noen som kan hjelpe meg me dette? Eller i hvert fall vise meg hvor jeg kan finne hjelp for å regne det ut?
Praktisk problemstilling
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg brukte linær regresjon på de to x og y-verdiene og fikk ut funksjonen y = 13x - 13. Hvis da y er 27 så får du ligningen 27 = 13x-13 som gir svaret x = 40/13 som er ca lik 3.1. Men jeg skal ikke hundre % sikkert si at det går an å gjøre det slik.